Wednesday, July 4, 2012

Amanat Raja Melayu Wajar Direnungi Dan Dihayati.

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Satu daripada prinsip Rukun Negara adalah Kesetiaan Kepada Raja dan Negara. Setiap rakyat negara ini, tidak kira kaum mana sekalipun wajar menghormati dan akur kepada institusi raja-raja Melayu yang bertapak kukuh sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Dengan senario politik yang tampak mula menggoyahkan negara melalui tindakan yang tidak rasional dan menjejaskan keselamatan negara, Raja-raja Melayu dalam mesyuarat Majlis Raja-raja pada 13 dan 14 Oktober 2010 telah menzahirkan kebimbangan terhadap perpecahan yang berlaku khususnya terhadap orang Melayu.

Rata-rata kita hari ini, mungkin tidak menyedari kepentingan institusi raja dalam masyarakat pelbagai kaum di negara ini. Sebagai golongan majoriti di negara yang berdaulat, orang Melayu dengan jumlah lebih 14 juta daripada 28 juta (mengikut perangkaan tahun 2010) adalah bangsa yang dikenali sebagai bangsa beradab sopan. Tonggak perpaduan orang Melayu adalah raja-raja. Malah, melalui raja Melayu, bangsa kita mendapat penghormatan dan kedaulatan daripada pihak British. Sejarah mencatatkan antara sebab penentangan Malayan Union pada 1946 adalah kerana tipu daya Harold MacMichael ketika mendapatkan tanda tangan Raja-raja Melayu. Ketika itu, rasa hormat terhadap institusi raja Melayu amat tinggi.

Antara amanat Raja-raja Melayu yang terkandung dalam pengisytiharan selepas mesyuarat tersebut adalah:
  1. Menyeru rakyat negara ini memahami dan menghayati sejarah pembentukan negara yang diasaskan daripada kontrak sosial dan permuafakatan antara kaum di negara ini.
  2. Perpegang kepada kontrak sosial secara tolan ansur yang menunjukkan kematangan rakyat pelbagai kaum di negara ini.
  3. Menyeru orang Melayu bersatu padu dan tidak bertelingkah sesama sendiri berlandaskan semangat persaudaraan Islam agar tidak terpinggir dalam arus pembangunan negara.
  4. Para pemimpin Melayu wajib mencari persamaan dan muafakat secara bijaksana untuk melindungi dan membela nasib orang Melayu.
  5. Keutuhan bangsa Melayu tidak akan terpelihara jika pemimpin pertubuhan Melayu cenderung untuk bertelagah dan berselisih faham.

Demi kedaulatan dan keharmonian negara yang kita sayangi ini, kita harus menghayati amanat Raja-raja Melayu.  Mengadu domba dan berselisih faham dalam isu politik bakal menghancurkan nasib bangsa kita. Akhirnya, kita juga yang rugi dan bernasib malang seperti Pak Kadok, yang menang sorak tapi kampung tergadai.
Fikir-fikirkan..

1 comment:

  1. kalaulah raja2 benar2 selalu menyuarakannya....
    knoflik semakin tegang saban hari. raja2 kitakan neutral. harap bolehlah didudukkan bersama melayu2 yang berlaga tu.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...