Saturday, July 7, 2012

FAM Ibarat Harimau Yang Hilang Kuku

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Kita berasa kecewa dengan kegagalan skuad B-22 Harimau Malaya apabila tewas 1-2 di tangan Myanmar untuk ke pusingan akhir Olimpik London. Apa yang lebih menyedihkan adalah pelanggaran syarat oleh skuad bola sepak Myanmar tidak dibantah oleh FAM. 
Ramai peminat bolasepak mempersoalkan tindakan Datuk Azzuddin Ahmad, Setiausaha Agung FAM kerana tidak membantah pelanggaran secara terang-terangan Myanmar sejurus perlawanan tersebut. Kemandulan pengurusan FAM dalam mempertahankan imej bolasepak negara tampak jelas apabila Myanmar dikatakan menggunakan khidmat pemain yang telah melangkau had umur tahun. Walaupun bukti kukuh masih samar-samar, sekurang-kurangnya FAM harus meneliti laporan media tentang perkara tersebut. 
Tertubuhnya FAM adalah untuk menguruskan mutu bola sepak kita akan lebih baik. Sudahlah 'ranking' bola sepak negara merudum ke  kedudukan 157, itupun masih belum menyedarkan FAM untuk bertindak lebih tegas dan berintegriti. Sekiranya FAM tidak dapat menggunakan hak untuk bantah dengan seadanya , maka pengurusan FAM telah gagal untuk menjaga kepentingan bolasepak di negara ini. dan mereka perlu letak jawatan secara en masse dengan kapasiti sebagai orang yang gagal memikul tanggungkjawab
Datuk Azzuddin Ahmad dilaporkan berkata, beliau tidak menghantar bantahan rasmi kepada AFC kerana tempoh bantahan tamat 48 jam selepas tamat perlawanan berkenaan. 
Ini sebenarnya satu alasan individu yang gagal memikul amanah dan tiada integriti. Sewajarnya beliau meneliti laporan media dan mendapatkan maklumat daripada sumber yang berkenaan demi mempertahankan maruah negara.

Saya petik kata-katanya dalam berita bahasa Bernama, untuk kita nilaikan kegagalan organisasi se'hebat' FAM yang boleh diibaratkan bagai harimau tua yang hilang kuku, kuat mengaum tapi kudratnya tiada.

Our team while in Yangon (Myanmar) on July 3 had complained to the match commisioner that Myanmar had fielded overaged players for the tournament.” Azzuddin said the AFC sent a letter yesterday replying to the Malaysian team’s protest and provided guidelines for the FAM. “The FAM had conducted an investigation based on data and sources including those available at the AFC.” He added the FAM could not merely lodge protest based on articles published by the media. “Having checked Myanmar citizenship documents, we found that two players having the same name are different individuals,” he added. Among the players said to be overaged are skipper Kyaw Zayar Win, Kaung Si Thu (jersey 9) and Kyi Lin (jersey 8). Local press reports claimed that Kaung Si Thu is 25 years-old as stated in the official website of his club, Yangon United while Kyaw Zayar Win is 24 years-old as appeared on the official website of the International Football Federation (FIFA). — Bernama

1 comment:

  1. FAM bukan saja hilang kuku malah hilang alat penentu jantinanya
    diluar negara bolasepak jadi antara industri yang utama dalam memacu ekonomi
    tapi malaysia sayang sekali

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...