Saturday, January 12, 2013

Kalimah Allah: Berbezakah Pandangan Jika MCA Yang Cadangkan?

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


Saya terpanggil untuk menyatakan pendapat berkaitan isu kalimah Allah yang dibenarkan oleh Pakatan Rakyat yang ditunjangi oleh DAP. Presiden PAS, TG Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim turut bersetuju kalimah itu digunakan oleh mereka bukan Islam, khususnya penganut Kristian.

Saya bukan pakar dalam bidang agama, tetapi saya rasa malu dengan parti PAS yang kononnya berjuang untuk agama, tetapi gagal memahami kehendak masyarakat Islam. Sebaliknya, PAS terikut-ikut rentak DAP dan PKR untuk menjadikan politik adu domba dan kurang ajar dalam masyarakat berleluasa. 
 
Kalimah Allah ini tidak digunakan oleh penganut Kristian dalam rujukan untuk kitab mereka. Anda boleh buat carian artikel dan video Dr. Zakir Naik, seorang ilmuwan Muslim yang dengan tegas menyatakan Islam meletakkan Allah sebagai satu, bukan seperti tafsiran paderi Kristian yang menyatakan Allah mempunyai anak bernama Isa a.s (Jesus). 
 
DAP memberi alasan dangkal untuk mengantikan 'Tuhan' kepada Kalimah Allah dalam kitab Injil versi Bahasa Melayu adalah tidak relevan dan amat meragukan dari sudut keikhlasan.  Untuk siapakah kitab tersebut, kalau bukan untuk disasarkan kepada anak-anak Melayu? TG Haji Abdul Hadi dan TG Nik Aziz terlalu bersangka baik sehingga gagal membuat andaian di sebalik tuntutan Lim Guan Eng DAP.
 
Saya percaya, terdapat penganut Kristian sendiri tidak bersetuju dengan akan penggunaan Kalimah Allah untuk mengantikan perkataan Tuhan dalam kitab injil versi Bahasa Melayu -  kerana ianya bukan sahaja mampu mengelirukan Umat Islam malah penganutnya juga turut akan terkeliru dalam hal ini. 
 
Saya juga percaya bahawa DS Anwar Ibrahim, DS Abdul Hadi Awang dan DS Nik Aziz Nik Mat tidak mewakili suara seluruh Umat Islam di Malaysia, dan tafsiran mereka dalam hal berkaitan agama lebih bersifat politik  berbanding tafsiran para ilmuan dan cendiakawan Islam.

Ini soal Akidah kita, Ini soal kesucian Islam, "Allah Itu Satu dan Allah tiada anak, dan tidak diperanakkan." (Al-Ikhlas)

Kita harus mampu untuk mempertahankan Kalimah Allah, demi anak-anak pada masa hadapan. Usah bicara nak berjihad jika asas ketauhidan kepada Allah pun tak mampu nak ditegakkan.

Sedarlah, old testament ditulis dalam bahasa hebrew -  Tidak ada Perkataan 'Allah'. Dan di dalam new testament yang ditulis dalam bahasa Yunani juga tidak ada perkataan 'Allah'. Malah bible yang pelbagai versi yang menggunakan bahasa wajib iaitu bahasa Inggeris juga tidak ada perkataan 'Allah'. GOD - (Rangkuman kenyataan Dr. Zakir Naik)

Tanyalah diri kalian semua wahai saudara seagamaku, jika MCA yang mengutarakan cadangan kalimah Allah, dan ia disokong oleh UMNO, apakah tindak balas anda serupa seperti mana sokongan anda kepada Anwar dan Haji Hadi? 
 
Moga Allah memberi keampunan kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...