Thursday, June 27, 2013

Jerebu Di Manjung Yang Menyesakkan

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Berita musibah jerebu yang melanda sebahagian besar Semenanjung Malaysia terutama di pantai barat, meninggalkan banyak implikasi. Manjung juga mendapat tempias yang bukan sedikit, apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) kawasan Perak Selatan ini mencapai tahap berbahaya. Sekolah terpaksa ditutup pada Rabu, 26 hb JUN 2013, setelah bacaan IPU berada pada tahap bahaya. 

Kebetulan pula, ketika cuaca jerebu ini, Manjung menjadi tuan rumah Pertandingan Bahas Ala Parlimen Bahasa Inggeris Sekolah-sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan tahun 2013. Ia bagi merebut Piala Datuk Wira Abdul Rahman Arshad dan disertai oleh semua kontinjen negeri sebanyak 16 pasukan.Kami berkampung di Teluk Batik Resort dari 23 hb hingga 26 hb Jun 2013.
Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia berucap ringkat Kebangsaan
Jadual pertandingan bahas
Saya terlibat dalam bahagian makanan dan menjadi pengiring kontinjen Johor. Akhirnya, pasukan Johor memenangi pertandingan akhir setelah menewaskan Pulau Pinang dengan perbezaan yang kecil. Pembahas terbaik juga menjadi milik peserta Johor iaitu saudara Kiethan yang petah berhujah menangkis pihak lawan.

Jerebu di Manjung menjadikan persekitaran kelihatan berkabus tetapi haba panas dan debu menyebabkan kita tidak selesa bernafas.

Berkat doa dan solat kepada Yang Maha Pencipta, serta usaha Jabatan Meterologi membuahkan hasil apabila hujan turun di kebanyakan kawasan seluruh negara termasuk Manjung. Hari ini, 27 hb Jun, cuaca begitu baik dan hilanglah rindu untuk melihat mentari menebarkan cahaya ke merata ceruk dunia. Syukur kepada Allah.
Jerebu di laluan Lekir berdekatan SK Lekir

Keadaan jerebu teruk pada Selasa 24 Jun di Lekir
 
Kenderaan ibu bapa bersimpang-siur mengambil anak yang dibenarkan pulang

Jerebu masih jelas pada petang Selasa 25hb Jun









No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...