Tuesday, July 9, 2013

Kayuhan MCT Sebelum Bercuti Ramadhan

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Seperti biasa, kayuhan hujung minggu MCT diadakan mengikut jadual. Tapi kali ini ia agak istimewa kerana kayuhan ini adalah program akhir sebelum semua ahli menumpukan perhatian kepada ibadah Ramadhan. 
Saya dan Hafiz berkayuh dari Lekir dan berkumpul dengan ahli  MCT di hadapan KWSP. Jumlah kami kali ini agak ramai, sekitar 17 orang, diketuai Hj Zul Kasiman dan Hj Din Estima. 
Hj Zul menerangkan laluan yang bakal kami tempuhi, melalui jarak 50 km, bermula di Seri Manjung-Kg. Koh-Pekan Gurney-Sungai Wangi-Kg. Bharu dan berakhir di Seri Manjung. 
 
Peloton kami di laluan landai selepas Pekan Gurney

Melepas lelah di stesen minyak Shell Sungai Wangi

Kami juga dijangka akan berehat di warung Paksu, sebelum simpang Aeon. Itulah perancangannya. Perjalanan pada awalnya memang mengikut jadual. Jentera Giant TCR saya tidak memberikan masalah. Kami bergerak dalam kumpulan besar dan mengikut arahan Hj Zul. Kayuhan kami agak santai tetapi ada juga ahli yang melepas gian memecut di jalan lurus.

Bagaimanapun, satu musibah terjadi semasa kami melepasi Sungai Wangi menuju ke Kg. Bharu. Kemalangan ketika kumpulan hadapan melakukan 'breakaway' melibatkan tiga orang ahli pasukan, iaitu Hafiz Janggut, Addy dan En. Rizal di selekoh dua kilometer sebelum Kg. Bharu. Kemalangan seperti ini kadang kala tidak dapat dielak. Hafiz dan Addy mengalami kecederaan ringan manakala Rizal patah tulang bahu. Jentera mereka ada yang rosak teruk dan tidak boleh digunakan lagi. 
Hafiz terbaring menunggu ketibaan ambulans

Mujurlah kecederaan mereka tidak parah

'Frame' jentera Addy nampaknya tidak dapat diselamatkan

Ambulans datang membawa rakan kami ke HSM
 
Berehat di warung Paksu selepas melalui 50 km
Kami membantu rakan yang cedera sebelum meneruskan perjalanan ke warung Paksu.
Selepas Syawal, kami akan berkayuh lagi.Insya-Allah. 
Selamat menyambut Ramadhan 1434 Hijrah kepada semua umat Islam. Hiasilah Ramadhan ini dengan ibadah untuk menambah saham di akhirat.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...