Tuesday, July 16, 2013

Kebiadapan Terhadap Islam Perlukan Tindakan Tegas Bukannya Retorik

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Penghinaan terhadap agama Islam oleh segelintir rakyat Malaysia kini menjadi-jadi. Akibatnya, perasaan marah umat Islam memungkinkan perkara buruk terjadi. Seorang  lelaki berusia 24 tahun,  telah  dilarikan sekumpulan lelaki  menaiki kenderaan bernombor pendaftaran palsu. Mangsa berasal dari Taman Sri Muda, Seksyen 25, Shah Alam, Selangor itu kemudian ditinggalkan di sekitar Lebuhraya Duke berhampiran susur masuk ke Setiawangsa dalam keadaan berbogel. 


Badannya diconteng oleh suspek kerana dia mengaku menghina orang Islam dan Melayu di laman sosial facebook dan Twitter. Mangsa dilaporkan tidak membuat laporan polis kerana bimbang kegiatannya terbongkar. Laporan polis hanya dibuat oleh penunggang motosikal menemui mangsa di lokasi. 

Sebelum itu, Alvin dan Vivian, pasangan berkiblatkan seks bebas di laman maya, turut ditahan SKMM dan disoal siasat atas sebab yang sama. 

Persoalannya kini, mengapa kebiadaban mereka semakin berkembang-biak? Jawapannya mudah, kerana pihak berkuasa agak lambat dan tidak bertindak sewajarnya. Tindakan terhadap seorang pengurus alat solek yang menghina YDPA tidak lama dahulu, hanyalah amaran dan percakapannya direkodkan. 
Perasaan marah yang membuak-buak tanpa diselesaikan boleh mengakibatkan hubungan antara masyarakat pelbagai kaum berada pada tahap yang meruncing. Persepsi dan buruk sangka yang berterusan boleh mendorong tindakan luar kawalan undang-undang. 

Saya menyeru kepada kerajaan, khususnya pihak berkuasa, agar mengambil tindakan segera dan perlu bagi mengelakkan suasana harmoni yang kita miliki ini berakhir.
*Sumber foto daripada Mazidulakmal.blogspot.com.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...