Tuesday, November 22, 2016

Pendidikan Unik Di Jepun

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Jepun, sebuah negara Asia yang maju dan moden, mempunyai sistem pendidikan yang unik. Berikut saya kongsikan beberapa keunikan sistem pendidikan Jepun yang menjadikan negara tersebut hebat dan kekal berdaya saing. 

Beberapa perkara tentang pendidikan di Jepun  adalah:


1. Pelajar sekolah di Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama seperempat jam dengan para guru, membentuk sikap generasi muda Jepun yang mengamalkan sederhana dan suka pada kebersihan.


2. Setiap warga negara Jepun yang memiliki anjing harus membawa beg khas yang bertujuan menyimpan naijs anjing peliharaan mereka semasa dibawa keluar, kerana ia sebahagian daripada etika memelihara haiwan yang perlu dipatuhi.


3. Pekerja pembersihan di Jepun digelar " Jurutera Kesihatan" dan dibayar gaji  yang agak lumayan di samping mendapat penghargaan dalam komuniti.

4. Jepun tidak memiliki sumber daya alam yang melimpah seperti di Malaysia, dan sering dilanda gempa bumi, namun ia tidak menghalang ia menjadi sebuah negara hebat dengan kekuatan ekonomi terbesar kedua di dunia selepas US.

5. Sistem pendidikan awal di Jepun menerapkan nilai murni, tanpa menekan pelajar untuk peperiksaan dan mengejar kedudukan nombor satu!

6. Masyarakat Jepun adalah salah satu negara dengan pendapatan tertinggi di dunia, tetapi mereka tidak membudayakan menggaji pembantu rumah. Ibu bapa bertanggung jawab atas urusan rumah dan anak-anak.

7. Tujuan pendidikan di Jepun adalah untuk menanamkan konsep dan pembentukan akhlak dan, bukan hanya peperiksaan yang merosakkan minda pelajar dalam hafalan.

8.Pengunjung di restoran makan sekadar yang mampu, tanpa ada pembaziran di Jepun kerana jika berlebihan, mereka perlu membayar harga baki makanan tersebut.

9. Masyarakat Jepun sangat menghargai nilai waktu, sangat tepat waktu perjalanan kereta api Shinkansen, 30 saat lewat sudah tentu mereka mohon maaf kepada penumpang.

10. Jika anda bertanya kepada mereka" Apakah ertinya menjadi pelajar ? " Mereka akan menjawab " Pelajar adalah masa depan Jepun ".

Fikir-fikirkan,,..


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...