Tuesday, January 17, 2017

CABARAN MENURUNKAN BERAT BADAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Berat badan saya tidaklah melampau. Dengan ketinggian 172 cm, berat badan sekitar 80 kg masih lagi dikira tidak termasuk dalam golongan obesiti. Bagaimanapun, sejak kurang berkayuh, saya mengalami perubahan pada bahagian perut. Saya risau perut semakin ke depan. Berat badan bertambah dengan cepat. Bahgain pinggang mula membesar. Ini sudah tentu tidak baik untuk saya. 

    Lebih mencabar lagi saya kerap makan nasi dengan jumlah yang agak banyak. Kadang kala, malam pun saya makan nasi lagi. Kalau amalan ini berterusan, ia boleh menyebabkan saya mengalami obesiti. Saya tak mahu ini berlaku. Obesiti akan mengundang lebih banyak masalah kesihatan pada saya. Antaranya, risiko penyakit 3 serangkai (sebenarnya saya ada potensi berdasarkan sejarah keluarga)

    Apatah lagi pada usia 40-an seperti saya, pemakanan dan gaya hidup sihat perlu menjadi keutamaan. Saya bertekad untuk tahun 2017, saya akan  melakukan perkara berikut:

1. Mencapai berat badan antara 70 - 73 kg
2. Mengurangkan makan nasi, terutama pada waktu malam. Amalkan diet yang ringan seperti makan buah-buahan dan kurma.
3. Kembali kerap berkayuh, sekurang-kurangnya 50 km seminggu
4. Berkayuh waktu malam adalah pilihan jika tak sempat pada waktu siang.
5. Banyakkan solat malam dan kekalkan hubungan baik dengan semua orang.

Bolehkah semua ini dilakukan? 

Insyaallah, saya boleh lakukan. Segalanya terpulang kepada saya sendiri. 

(Post ini untuk memotivasikan diri sendiri)


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...