Tuesday, January 31, 2017

Trump: Presiden Amerika Yang Tidak Waras?

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Dalam tempoh dua minggu selepas mengangkat sumpah sebagai Presiden sebuah negara yang paling berkuasa, Donald Trump telah membuat beberapa tindakan luar jangkaan. 

     Beliau dilaporkan memecat hampir semua diplomat AS di luar negara (yang dilantik oleh Barack Obama), serta mengotakan janjinya menandatangani arahan eksekutif presiden tentang imigran. Rakyat atau pelarian daripada 7 buah negara Islam telah dilarang memasuki AS, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini. 

     Tindakannya mendapat kecaman dalam dan luar negara. Malah, pegawai kerajaan juga tidak sependapat dengannya. Namun, Trump sangat keras kepala, sehingga sanggup memecat Pemangku Peguam Negara, Ketua Imigresen dan Ketua Kastam yang bercanggah pandangan dengannya. 

     Menurut berita Agensi, sesetengah pakar psikologi mula mempersoalkan kewarasan mental Presiden berusia 74 tahun itu, yang dibimbangi akan bertindak lebih gila dan melampaui batasan manusia normal. 

     Terbaru, Dr John D Gartner berkata, Trump 'mengalami sakit mental berbahaya dan tidak layak menjadi presiden.' Dr Gartner percaya, Trump menunjukkan tanda 'narsisisme malignan' ditakrifkan sebagai campuran narsisisme, gangguan personaliti antisosial, bersikap agresif dan sadisme dalam Kamus Psikiatrik Campbell. 

   Narsisisme pada hakikatnya adalah satu daripada diagnosis umum Trump daripada pakar psikologi. "Narsisisme menjejaskan keupayaannya untuk melihat realiti, justeru anda tidak boleh menggunakan logik untuk memujuk seseorang seperti itu. "Tiga juta wanita berarak? Ia tidak mampu meraih simpatinya. Penasihat mengatakan pilihan dasarnya tidak berkesan? Beliau juga tidak peduli," kata pakar psikologi klinikal, Dr Julie Futrell kepada akhbar NY Daily News. 

     Pada Disember lalu, tiga profesor terkenal psikiatri menulis surat kepada bekas Presiden Barack Obama menyuarakan kebimbangan mendalam mereka berhubung kestabilan mental Trump. 

"Gejala ketidakstabilan mental dilaporkan secara meluas, termasuk rasa hebat tidak realistik, sikap gopoh, terlebih sensitif terhadap sedikit kritikan dan jelas ketidakupayaan untuk membezakan antara fantasi dan realiti, menjurus kami mempersoalkan kelayakannya terhadap tanggungjawab amat besar di Rumah Putih," kata Profesor daripada Sekolah Perubatan Harvard dan Universiti California menulis kepada Obama. Mereka menggesa Obama mengarahkan satu 'penilaian penuh perubatan dan neuropsikiatri (gangguan fungsi otak)' ke atas Trump ketika itu. 

     Sejurus pilihan raya, kumpulan digelar Citizen Therapists Against Trumpism diwujudkan, disertai ribuan pakar psikologi. Mereka menerbitkan manifesto memberi amaran berhubung psikosis (penyakit mental teruk) dialami Trump: "Menyalahkan dan menghapuskan kumpulan penduduk yang dilihat sebagai ancaman, termasuk pendatang dan minoriti agama; menjatuhkan maruah; menghina dan merendahkan lawan dan kritik; mencipta kultus Lelaki Gagah yang jelas tanpa rasa takut dan penuh kemarahan; berjanji menyelesaikan masalah kami jika kami mempercayainya; mencipta semula sejarah dan bimbang sedikit terhadap kebenaran dan tidak melihat keperluan pujukan rasional." 

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/242364


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...