Friday, November 10, 2017

BANJIR

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Banjir atau bah, adalah suatu fenomena biasa berlaku di kawasan tanah rendah, tepi sungai atau lembah yang berdekatan punca air. Banjir kadang kala mengundang musibah tragik. Antaranya kes mati lemas dan kerosakan harta benda yang bukan sedikit. 

Di kampung saya dahulu, pernah berlaku banjir besar. Seingat saya, ia berlaku ketika saya masih di sekolah rendah. air melimpah masuk ke bahagian dapur, kerana lantai dapur agak selari dengan tanah. Di jalan hadapan rumah, air memenuhi seluruh kawasan, sehingga ia menjadi bagaikan tasik.

Mak menasihati kami agar tidak bermain air banjir, kerana bimbang akan keselamatan. Namun begitu, kami meranduk juga air banjir kerana seronok bermain air. 

Itulah kenangan zaman kanak kanak dahulu. Hari ini, banjir berlaku dengan saiz yang agak besar di Pulau Pinang. Hujan lebat turun lebih daripada 15 jam, menyebabkan pulau tersebut lumpuh, sehingga memaksa Ketua Menteri Lim Guan Eng memohon bantuan kerajaan pusat khususnya Angkatan Tentera Malaysia.

Isu banjir tidak boleh dipolitikkan. Kita harus membantu negeri dan mangsa banjir, kerana ia bukan sesuatu yang diingini oleh semua pihak. Lim Guan Eng belajar banyak perkara daripada banjir yang berlaku di Pulau Pinang. Selepas ini beliau mungkin lebih berhati hati apabila melihat banjir berlaku di negeri lain. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...