Tuesday, August 6, 2019

POLEMIK TULISAN JAWI DAN KHAT HARUS DIHENTIKAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Apabila Kementerian Pendidikan Malaysia membuat keputusan memperkenalkan tulisan jawi kepada murid Tahun 4 sekolah rendah, ia menimbulkan pelbagai polemik dalam kalangan ahli politik dan masyarakat. Ada yang bersetuju, ada yang membantah, dan tidak kurang juga mereka yang bersikap 'tunggu dan lihat' terhadap perkembangan isu ini.

Tulisan jawi adalah kombinasi huruf Arab yang telah digunakan sejak kedatangan Islam di Nusantara pada abad ke-9 Masehi. Tulisan ini digunakan secara meluas oleh orang Melayu Nusantara dalam pelbagai bidang penulisan dan kesenian.

Seni tulisan khat pula lebih popular dijadikan sebagai hiasan di dinding rumah, pejabat, sekolah ataupun kedai. Ia boleh dihasilkan dalam pelbagai motif, mengikut corak dan jalinan elemen yang pelbagai.

Melihat kepada tulisan jawi dan khat yang semakin terpinggir dan dipinggirkan, pengumuman Kementerian Pendidikan bahawa tulisan jawi akan digunakan dalam buku teks di semua sekolah termasuk SJK Cina dan SJK Tamil tepat pada masanya.

Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berkata, keputusan itu turut membabitkan pelaksanaan seni khat ke dalam buku teks murid Tahun Empat menjelang tahun hadapan.

Menurut KPM, tulisan khat merupakan warisan bahasa Melayu yang penting untuk dipelajari, sejajar dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa perpaduan.

Bagaimanapun, keputusan itu mendapat bantahan dua pertubuhan Cina iaitu Dong Zong dan Jiao Zong, dengan alasan ia cubaan halus pihak kerajaan menarik minat generasi muda bukan Islam kepada agama tersebut.

Bantahan turut disertai oleh seramai 138 pemimpin akar umbi DAP termasuk 13 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti itu, malah dilaporkan mereka bertekad mahu mengadakan perhimpunan membantah tindakan Kementerian Pendidikan itu.

Dalam hal ini, mereka yang membantah seharusnya lebih terbuka kerana tulisan jawi dan khat tidak ada kena-mengena dengan agama.

Sasterawan dan pejuang bahasa berketurunan Cina, Dr Lim Swee Tin sendiri tidak melihat sebarang masalah untuk memperkenalkan tulisan khat dan jawi dalam buku teks sekolah.

Saya bersetuju dengan ketegasan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malek untuk mempertahankan pengajaran khat jawi dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.

Dr Mahathir berkata, kerajaan selama ini tidak pernah menghalang kaum lain untuk mengamalkan penulisan bahasa ibunda masing-masing, yang menjadikan Malaysia istimewa, sekaligus isu ini tidak perlu dipolitikkan lagi.

Pada era kerajaan Pakatan Harapan, orang Melayu juga perlu bersikap terbuka jika KPM memperkenalkan tulisan Cina dan India dalam subjek bahasa tambahan di semua sekolah.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...