Monday, August 19, 2019

RASUAH PENJAWAT AWAM UNIT PEROLEHAN MEMBIMBANGKAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Menurut Ketua Pengarah SPRM, separuh daripada kes rasuah di negara ini membabitkan penjawat awam dan golongan muda berumur 40 tahun ke bawah. 
Latheefa Koya dipetik Berita Harian sebagai berkata berkata, statistik SPRM menunjukkan sebanyak 46.3 peratus daripada 4,860 individu yang ditahan dari 2014 hingga Jun tahun ini, adalah kakitangan awam.
“Manakala 53.4 peratus daripada 4,860 individu yang ditahan SPRM bagi tempoh sama adalah golongan muda yang berusia 40 tahun ke bawah
“Kebanyakan kesalahan rasuah yang berlaku pula membabitkan kakitangan dalam sektor perolehan. Sudah pasti perkara ini amat membimbangkan kita,” katanya.
Beliau berucap pada Majlis Melafazkan dan Menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) EXCO Kerajaan Selangor di di Dewan Jubli Perak Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, di sini.
Mengulas lanjut, Latheefa berkata, kajian yang dijalankan SPRM juga mendapati sebanyak 22.1 peratus responden penjawat awam mengakui sanggup menerima rasuah.
“Penjawat awam mengaku mereka sanggup terima rasuah jika mempunyai kuasa atau kedudukan. Saya sekali lagi tegaskan ia sesuatu yang amat membimbangkan kita.
“Perkara ini perlu segera diperbetulkan. Ia menuntut komitmen semua pihak untuk bersama-sama dengan SPRM memerangi perkara ini,” katanya.
Perkara ini memang sepatutnya jadi kebimbangan kepada masyarakat, kerana rasuah boleh mengakibatkan kesan jangka panjang yang amat buruk. Ingatlah, setiap punca rezeki kita akan menjadi darah daging kepada anak isteri. Jika ia berpunca daripada rasuah, maka hilang keberkatan dan jauh daripada rahmat Allah. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...