Monday, February 3, 2020

BEKAM

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Berbekam merupakan kaedah rawatan mengeluarkan bahan kotor daripada badan seseorang dengan cara mencucuk atau menoreh sedikit pada tubuh seseorang.
Cara tradisi ini dipercayai dapat mengeluarkan bahan kotor daripada badan menggunakan cawan khas yang ditelungkupkan pada tempat yang telah dibedah atau ditoreh itu.
Ia adalah sejenis rawatan alternatif yang telah digunakan oleh Nabi s.a.w.
Perubatan Tradisional Cina percaya bekam dapat mengawal aliran chi dan keseimbangan yin dan yang. dan mempunyai persamaan dengan akupunktur.
Dari perspektif perubatan barat, bekam dipercayai memberi tekanan fizikal yang merangsang refleks neural dan tindak balas endokrin.
Bekam dilakukan dalam dua kaedah – kering dan basah
Dalam kedua-dua kaedah, sejenis cawan akan dilekapkan di atas kulit dan tekanan negatif di dalam cawan akan diwujudkan sama ada menggunakan teknik pembakaran (lama) atau penyedut (moden).
Cawan tersebut kebiasaannya dibiarkan selama 3 minit.
Dalam kaedah basah, cawan akan diangkat dan bahagian kulit yang terbabit akan dicucuk atau dipotong dengan potongan kecil menggunakan jarum atau pisau.
Kemudian, cawan diletakkan semula untuk menyedut sejumlah kecil darah di kawasan berkenaan.
Beberapa cawan mungkin digunakan dalam satu masa.
Selepas bekam selesai, anda mungkin diberikan krim antibiotik dan pembalut untuk mengelakkan jangkitan.Kulit akan kembali kelihatan seperti asal dalam 10 hari. 
Saya mencuba kaedah bekam kali pertama dalam hidup pada Ahad 2 Februari 2020, di Ina Seri Impian, milik sahabat yang sama ke Mekah pada 2017, iaitu Haji Roslan. Anaknya Azrin yang mengendalikan rawatan untuk saya. Dengan bayaran RM60, 15 cawan dilekatkan di tubuh saya untuk mengeluarkan darah yang tidak perlu. 
Pada peringkat awal, saya bimbang juga dengan rawatan bekam ini, tetapi Azrin sangat profesional dan berjaya meyakinkan saya kaedah ini tidak menyakitkan. 
Cawan ditekapkan di kulit badan untuk tempoh tertentu
Melihat ketulan darah berbentuk jeli yang terkumpul di cawan, cukup membuktikan bahawa kaedah ini memberikan pilihan yang baik kepada manusia untuk kekal sihat. 

Darah beku yang terkumpul pada cawan bekam 


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...