Saturday, May 2, 2020

RAMADHAN DI BUMI SELAMA (2017-2018)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Tahun 2017 dan 2018, saya dan cikgu Musa Aziz berkelana di bumi Selama, memikul amanah dengan tanggungjawab baharu yang besar sebagai pengetua. Sejak itu, bermulalah pengalaman kami menikmati suasana bulan Ramadhan jauh daripada keluarga tersayang. 

Saya masih ingat lagi betapa sederhananya kami berbuka puasa di rumah sewa pada minggu minggu pertama puasa di Selama. 

Ditemani rasa sunyi berbuka puasa di rumah sewa, pelawaan pengerusi surau, abang Harun untuk berbuka di surau Taman Nesa, kami  terima dengan tangan terbuka.

Majlis berbuka di surau Taman Nesa agak mudah. Orang pun tak begitu ramai. Mungkin dalam 10 hingga 15 orang dalam satu masa. Para jemaah akan bertahlil dahulu sebelum waktu berbuka puasa. Juadahnya hasil sumbangan orang ramai atau individu tertentu. Bukan setiap hari ada iftar di surau Taman Nesa, tapi kami rasa seronok dapat iftar  bersama jemaah lain. Sekurang-kurangnya, tidaklah sunyi.  

Keadaan agak berbeza dengan surau Taman Merdeka. Mulai 2018, kami banyak ke surau Taman Merdeka sebab ia lebih dekat dengan rumah sewa. Kami juga dah serasi dengan jemaah di sana, kerana sering solat maghrib dan isyak berjemaah. Apatah lagi Haji Ibrahim Miharbi, orang kuat surau tersebut kerap pelawa kami berbuka di surau yang letaknya hanya 500 meter daripada rumah sewa kami. 

Di surau Taman Merdeka, jemaah lebih ramai, dan meriah. Juadahnya juga menarik dan pelbagai πŸ˜‚ Paling saya ingati, solat tarawih boleh melangkau masa hingga jam 11 malam, sebab kawasan di situ ramai kalangan pesara yang cukup bersemangat melaksanakan ibadah. 

Dr Azrul, yang senasib dengan kami, bertugas di Hospital Selama dan berulang hujung minggu dari Ipoh, turut serta semasa iftar di surau TM. 

Kini, semuanya tinggal kenangan. Entah bila lagi, kami dapat menikmati saat saat berbuka puasa bersama jemaah di sana. 

Terima kasih warga Selama, banyak kenangan saya dan Chor Musa melalui Ramadhan dua tahun yang begitu mencabar😊😊
πŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸ˜‚

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...