Wednesday, June 10, 2009

Selatan Thai Bergolak Lagi!


Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Dalam sejarah, tiga wilayah selatan Thai (dahulunya Siam) adalah milik Negeri-negeri Melayu. Tiga wilayah tersebut ialah Singgora (Songkla), Petani (Pattani) dan Menara (Narathiwat). Majoriti masyarakatnya beragama Islam dan menggunakan dialek pertuturan Melayu-Petani yang seakan-akan dialek Melayu-Kelantan.

Semalam, wilayah ini dikejutkan dengan pembunuhan kejam jemaah masjid ketika solat.
(Sumber berita daripada Utusan online)

SUNGAI GOLOK (Selatan Thai) 9 Jun – Kejam dan tidak berperikemanusiaan!
Mungkin itu yang dapat digambarkan tentang pembunuhan 11 jemaah ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, 50 kilometer dari bandar ini kira-kira pukul 8.50 malam tadi (waktu Malaysia).

Setelah melepaskan tembakan dari dua pintu masuk masjid, enam penyerang itu dikatakan masih tidak berpuas hati dan masuk ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das lagi tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.

Tragedi terbaru yang menjadikan masjid sebagai sasaran, berlaku pada hari yang sama Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva melawat Malaysia dan memperbaharui komitmen untuk mengakhiri konflik yang berlarutan sejak 2004 di wilayah bergolak itu.

Kejadian itu menambahkan jumlah korban yang kini mencecah lebih 3,700 orang dan masyarakat Islam di wilayah itu bimbang kejadian lebih buruk akan menyusul semula dan ramai yang percaya kejadian terbaru didalangi pihak berkuasa.

Bagaimanapun sehingga kini masih belum dapat dipastikan motif sebenar pembunuhan kejam itu tetapi ada yang berpendapat berpunca daripada dendam dan pihak tentera Thai menafikan sebarang pembabitan anggota mereka.

Seorang saksi, Hassan Deraman, 17, berkata, kejadian berlaku amat pantas kira-kira lima minit di mana empat lelaki dikatakan menyerbu masuk ke dalam masjid dari arah pintu belakang manakala dua lagi dari arah tepi.

Katanya, kesemua mereka bersenjatakan rifel M-16 dan pump gun serta memakai seragam hitam serta bertopeng.

‘‘Ketika kejadian berlaku saya bersama tiga lagi rakan berada dalam wakaf kira-kira 15 meter dari pintu masuk utama masjid ini, Tiba-tiba kami mendengar bunyi tembakan yang kuat bertalu-talu.

‘‘Kami bersembunyi dan bergerak ke tempat kejadian dengan perlahan-lahan dalam gelap untuk melihat apa yang berlaku dengan lebih jelas.

‘‘Saya kemudian melihat mereka memasuki masjid ini dan melepaskan tembakan ke arah kepala serta badan jemaah yang terbaring dalam ruang solat, tembakan itu dilepaskan bagi memastikan kesemua jemaah ini benar-benar mati,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di tempat kejadian.

Hassan berkata, penyerang dipercayai memasuki kawasan masjid melalui hutan dan kawasan ladang getah di bahagian belakang bagi memastikan kehadiran mereka tidak disedari.

Katanya, pembunuh kejam itu tidak memasuki masjid melalui pintu utama kerana ia diterangi dengan cahaya lampu.

‘‘Selepas bunyi tembakan hilang, beberapa orang kampung datang dan saya bersama mereka memasuki masjid melihat mayat bergelimpangan dipenuhi dengan darah.

‘‘Ketika itu, hanya dua jemaah terselamat tanpa sebarang kesan tembakan. Salah seorang daripada mereka adalah ‘tok siak’ masjid, bagaimanapun akibat terkejut dengan serangan tersebut dia pengsan kerana serangan jantung.

‘‘Seorang lagi yang terselamat adalah ahli kumpulan ‘tabligh’ yang datang berdakwah di sini, dia terselamat kerana ketika itu sedang sujud dan setelah mendengar bunyi tembakan dia meniarap dan berpura-pura mati,” katanya.

Serangan tersebut turut menyebabkan imam masjid, Wan Nasir Wan Abdullah, 62, terkorban manakala 12 parah dan dua terselamat.

Kesemua jenazah dikebumikan dalam satu liang lahad kira-kira pukul 11 pagi ini dan tinjauan Utusan Malaysia mendapati perkarangan masjid itu dipenuhi oleh kaum masyarakat Melayu Islam dari tiga daerah yang bergolak itu



7 comments:

  1. Entah apa motif mereka membunuh agaknya ye.. Ada yang tak puas hati kot.. Alhamdulillah..di Malaysia ni, walaupun ada yang kita tak puas hati, tapi tidaklah sampai membunuh macam tu... Kesian dengan nasib orang2 Islam di sana..

    ReplyDelete
  2. tumpang simpati dgn mereka di sana.... sentiasa bersyukur kat tempat kita belum terjadi lagi perkara2 begitu

    .... setakat baring atas jalan sambil julang bendera.. tak pe la lagi... asal jgn julang M16 dah le kann...

    ReplyDelete
  3. Sedih baca cerita ni...semoga roh para syuhada` dicucuri rahmat allah.

    Bukan jauh sgt selatan Thai ngan kita...minta dijauhkan Allah dr keadaan yg mcm tu kat sini. Doakan yg terbaik utk mereka....moga hidup aman damai.

    ReplyDelete
  4. Mereka adalah sebahagian daripada manusia yang dizalimi apabila bukan Islam memerintah sesebuah negara

    ReplyDelete
  5. Innalillahirojiun.. semoga roh mereka dirahmati dan dipelihara sebaiknya

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan