Thursday, July 1, 2010

Menabung Atau Melabur?

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Mempunyai wang adalah sesuatu yang amat didambakan oleh hampir semua manusia. Ada manusia sanggup berbunuh dan menggadai maruah diri hanya disebabkan wang. Hakikatnya, jika mempunyai wang, manusia perlu mengawal perbelanjaan agar tidak menggunakan wang secara boros.

Ada dua cara mengelakkan pembaziran yang melampau, iaitu melalui menabung dan melabur. Kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kekurangan. Menabung iaitu menyimpan sejumlah wang di dalam akaun tertentu untuk kecemasan. Ada juga kaedah menyimpan secara konservatif, iaitu menyimpan wang di bawah bantal dan tilam. Kaedah ini tidak membantu ekonomi berkembang sebab wang tidak 'bergerak dalam pasaran'.

Jika melabur, pastikan institusi pelaburan yang disertai adalah dijamin oleh kerajaan. Jika tidak, meloponglah anda sekiranya ditipu hidup-hidup oleh golongan yang pandai memanipulasi kata-kata dan gaya.

2 comments:

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...