Monday, December 21, 2015

(MASUK GUA) ..sambungan

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
(Nasihat: Anda dinasihatkan membaca entri sebelumnya bagi memudahkan pemahaman jalan cerita di bawah.)

Tiba-tiba lampu suluh Tongkhai terpadam.
Suasana menjadi senyap dan sedikit menyeramkan. 
"Kau ada pemetik api?" Adi bertanya Tongkhai dengan suara bergetar.
Bunyi kelawar tiba-tiba berdecit-decit bagai diganggu sesuatu. 
Tongkhai yang mula berpeluh jantan mengunjukkan pemetik api kepada Adi.
"Susahlah kalau selalu begini.." Adi memecahkan kebuntuan. Ada riak takut pada suaranya.
"Kalau Liverfool kalah lagi, nampaknya lamalah kita di gua ni," katanya sambil tersenyum kelat ke arah Tongkhai yang terangguk-angguk mengiyakan kata-katanya. 
Dia menyalakan api dan membakar kayu serta daun kering yang ada di lantai gua.  Suasana gua menjadi sedikit cerah. Mereka terus berbual santai ditemani bunyi cengkerik dan decit kelawar di gua itu. 
Sedang mereka berbual, kedengaran sayup-sayup suara dari arah pintu gua.
"Hoiiiiiiii,... ada orang tak?"
"Kalau ada orang, kami nak masuk..." Laung suara itu lagi.
Adi dan Tongkhai saling berpandangan. Suara itu, macam biasa mereka dengar.
"Kau dengar apa yang aku dengar?" Tanya Tongkhai.
Adi mengambil lampu suluh Tongkhai. Di ketuk-ketuknya lampu suluh itu dan secara tiba-tiba, ia menyala semula, biarpun tidak begitu terang.Dia menyuluh ke arah suara tersebut.
Dari kejauhan yang samar-samar, kelihatan susuk tubuh dua orang lelaki tegap menuju ke arah mereka.
"Woih, hangpa merajuk ka masuk gua ni?" Tanya suara itu. Semakin lama, wajah lelaki itu jelas kelihatan.
Sudah sah. Adi dan Tongkhai tersenyum melihat kelibat lelaki tersebut. Mereka kenal benar dengannya.
"Tak aih... saja dok melengung, tunggu game minggu depan," Tongkhai menjawab dengan suara yang agak nyaring.
Tepat telahan mereka, dua lelaki tersebut ialah Pak Din Hensem dan Pak Alim KIPS. Kedua-duanya penyokong kelab Mancistu United.
"Pak Din Hensem buat apa kat sini?" Tanya Adi.
" Ada bawak makan kaa?" Tongkhai pula bertanya.
"Huhh... makan apa, kami nak temankan hangpa laa..." Pak Din Hensem bersuara.
Riak wajahnya tetap hensem walaupun keletihan berjalan.
"Nak temankan kami?" Adi tercengang sambil memandang Tongkhai.
"Tak payahlah Pak Din... Kami kot lama lagi kat sini. Pak Kulop janji kebangkitan, tapi kelmarin dah kena 3 bijik,... malulah kami nak keluaq," Adi berhujah menggunakan dialek Kedahnya.
"Betoi tu,... kami relah dok lama kat dalam gua ni," Tongkhai menyampuk.
"Kome tak tengok ASTRO ker?" Pak Alim KIPS yang dari tadi diam, bertanya.
"Mana ada ASTRO dalam gua ni?" Adi menjawab sambil menguis-nguis unggun api yang hampir padam.
"Kelab Mancistu United pun kena baham gak. Tu sebab kami nak lepak sini temankan hangpa." Kata Pak Din Hensem perlahan-lahan sambil menunduk.
Keempat-empat mereka duduklah di gua itu buat seminggu lagi...

(Cerita ini tiada kaitan dengan sesiapa, melainkan untuk hiburan hati yang lara juga adanya..)

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan