Tuesday, December 8, 2015

MASUK GUA (Untuk Peminat Kelab Bola Sepak BPL Sahaja)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan persinggahan anda di sini.

Foto hiasan
Susuk tubuh dua pemuda kelihatan merangkak-kangkak di lantai gua.
"Gelapnya gua ni," bisik Tongkhai yang berada di barisan hadapan.
"Jalan terus. Jangan berhenti. " Kata Adi sambil merenung siling gua yang dipenuhi kelawar bergayutan.
Tidak lama merangkak bagaikan itik berjalan, mereka berhenti seketika, menghilangkan penat.
Suasana agak sepi. Sesekali ada bunyi cengkerik dan kelawar berebut tempat bergantung. Ada bunyi titisan air dari staktait yang membentuk permukaan gua batu kapur itu. 
"Ada yang tahu tak kita di sini?" Tongkhai bersuara, memecahkan hening suasana. Lampu suluhnya dihalakan ke muka Adi seketika.
"Adi mendiamkan diri.
"Tak ada." Katanya pendek.Kemudian dia menghela nafasnya perlahan-lahan, bagaikan merintih.
"Kau pasti?" Tongkhai meminta kepastian.
"Adi mengangguk perlahan bagaikan Juergen Klopp di tepi padang bola.
Mereka diam seketika.
"Aku tak sangka, dah menang bergaya sebelum ni, baru je nak selebret, dah kalah balik." Tongkhai meluahkan perasan yang terbuku di hatinya.
"Rilek la,... ada lagi game yang akan datang, mana tau boleh menang?" Adi memujuknya. Sebenarnya Adi sendiri tak pasti akan keyakinannya kepada kelab bola sepak mereka, iaitu Liverfool.
Gua itu adalah saksi kepada sokongan mereka terhadap pasukan Liverfool selama ini. Di situlah mereka akan melepak sehingga ke minggu perlawanan berikutnya. Jika kelab bola mereka menang atau seri, mereka akan keluar semula dan bersembang penuh gaya dengan penyokong pasukan lain.
Jika ada kesempatan, mereka boleh mengutuk kelab bola sepak Mancistu United, iaitu kelab bola sepak yang disokong oleh Pak Din Hensem. Tetapi, akhir-akhir ini kelab tersebut sering menang, atau paling kurang seri dengan lawannya.
"Berapa lama kita nak lepak sini?" Tongkhai merenung Adi, sambil jarinya memutar-mutar ranting kecil.
"Tengoklah, hujung minggu ni mungkin boleh keluar. Pak Kulop janji buat kebangkitan." Kata Adi, yang begitu mengagumi Pak Kulop, pengurus kelab Liverfool yang baharu dilantik. 

Cerita ini tiada kena mengena dengan sesiapa, melainkan untuk hiburan semata-mata


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...