Monday, January 25, 2016

PEMIMPIN SEKOLAH YANG BERJAYA (NOTA IAB GENTING)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Pemimpin sekolah amat besar pengaruhnya dalam menentukan jatuh bangun sesebuah sekolah. Rekod membuktikan sekolah-sekolah dalam Band 5 adalah sekolah-sekolah dalam kumpulan yang mudah turun ke Band 6 atau 7 jika tidak dilaksanakan intervensi kepada kepemimpinan sekolah.

Intervensi yang dimaksudkan adalah usaha untuk membolehkan pemimpin sekolah itu belajar memperbaiki kepimpinannya ke arah memperbaiki pencapaian murid dalam pembelajaran. Jika pengalaman lampau menunjukkan pengetua atau guru besar memperolehi prestasi yang rendah dalam aspek kepimpinan sekolah, maka adalah sukar baginya untuk memperolehi kejayaan tinggi sama ada secara nasib baik atau kejayaan sebenar kecuali beliau mencuba bersungguh-sungguh mempelajari mengapa beliau tidak berjaya dan bagaimana cara untuk berjaya. 

Pemimpin sekolah yang tidak memahami atau pemahaman tentang bagaimana mencipta kejayaan, ditambah pula dengan faktor tidak pernah merasai kejayaan sepanjang karier kepimpinannya, maka sukar juga untuknya mencipta kejayaan kecuali diberi peluang untuk belajar dan membangun (learning and development) melalui pembelajaran kendiri atau kursus kepimpinan dan pengurusan pendidikan.

Pemimpin sekolah, terutamanya yang baru dipindahkan ke sekolah yang rendah pencapaiannya sebagai trouble shooter, berkemungkinan besar berjaya mengubah pencapaian murid jika pemimpin itu mempunyai kesedaran dan pemahaman tinggi tentang bagaimana cara mencipta kejayaan dan tahu mengapa sekolah itu tidak berjaya mencipta kejayaan. Pemimpin dari sekolah yang sama juga berkemungkinan berjaya mencipta kejayaan jika diberi peluang membina upaya melalui pembelajaran untuk meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan sikap atau nilai etika secara formal  daripada institusi latihan seperti Institut Aminudin Baki (IAB).

Pemimpin yang tinggi pemahamannya tentang kejayaan dan usahanya menghasilkan keputusan pencapaian yang tinggi, berkemungkinan adalah pemimpin yang sentiasa belajar, rajin berusaha, mempunyai azam yang tinggi, kukuh keyakinannya, tahu matlamat yang hendak dicapai dan disenangi pihak di bawahnya. 

Kesimpulannya, kepimpinan untuk pembelajaran adalah usaha memperbaiki kelemahan diri, menambah baik kekuatan yang ada dan mengekalkan (sustain) kecemerlangan melalui proses pembelajaran pemimpin serta dicontohi pengikut-pengikutnya. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan