Tuesday, May 16, 2017

BERLAKON PADA HARI GURU SMK SUNGAI BAYOR 2017

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

    Sehari sebelum sambutan Hari Guru SMK Sungai Bayor, saya didatangi tiga orang pelajar, memaklumkan mereka ingin membuat kelainan sambutan kali ini. Saya sebenarnya suka mendengar idea anak anak muda yang energetik, dan bersetuju dengan idea mereka untuk melakonkan watak pengetua diculik.
     Diculik?
     Tentunya menarik, fikir saya. 
    Sinopsisnya begini. Sehari sebelum sambutan Hari Guru (HG) SMKSB, saya merakamkan adegan memberi ucapan dan tiba-tiba rakaman tersebut (dengan menggunakan teknik videografi yang mereka pelajari) bertukar kepada keadaan saya duduk sambil diapit dua orang 'penculik' yang menuntut wang tebusan daripada pihak sekolah. 

     Kemudian, pada pagi sambutan HG, video itu berdurasi 3-4 minit itu ditayangkan kepada warga sekolah. Ketika itu, saya sudah tiada di kawasan dewan kerana kononnya saya sudah 'diculik', dijadikan tebusan yang dibawa ke pentas oleh dua 'banjingan' tadi. 
Biarpun begitu, tentulah klimaksnya membawa kemenangan kepada pihak yang baik. Dua 'penjenayah' itu telah ditumpaskan oleh pasukan keselamatan dengan latar lagu Gerak Khas. Saya akhirnya 'selamat' dan lepas daripada penculikan tersebut. 

     Sebenarnya, bukan mudah untuk pengetua melakonkan, atau memberi persetujuan terlibat dalam 'lakonan' begini. Namun begitu, saya fikir, anak-anak muda SMK Sungai Bayor mempunyai kreativiti yang perlu saya sokong. Kalau bukan kita, siapa lagi yang akan memberikan mereka peluang menonjokkan bakat?
      
      Sambutan HG kali ini, meriah dengan pelbagai aktiviti. Kami juga menerima banyak kek yang disumbangkan oleh pelbagai pihak, sebagai menghargai usaha guru SMK Sungai Bayor mendidik anak bangsa. 
       
      Saya dan penolong kanan lain turut menyertai sukaneka bersama guru lelaki di parkir belakang sekolah. Menjelang tengah hari, kami disajikan nasi arab yang enak. Dalam meraikan sambutan tersebut, kami juga mendapat perkhabaran pasukan inovasi yang diterajui oleh Cikgu Anuar Nordin, Cikgu Kanisah, dan Cikgu Norfaezah yang menyertai pertandingan di Seberang Jaya Pulau Pinang hari ini, mendapat tempat ketiga di belakang MRSM dan Kolej Vokasional, dan merupakan satu-satunya sekolah harian biasa (luar bandar pulak tu) yang berjaya ke peringkat seterusnya. 
             
          Media sosial dipenuhi ucapan selamat hari guru daripada bekas pelajar dan kenalan. Bersyukurlah masih ada insan menghargai tugas guru sebagai murabbi, pendidik dan membimbing insan ke arah kebaikan. 

Semoga SMK Sungai Bayor terus melahirkan insan yang berjaya dunia dan akhirat demi masa hadapan yang cemerlang 


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...