Friday, July 27, 2018

MUSIM DURIAN

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Selesai mengutip durian gugur
Selama, daerah utara Perak yang bersempadan dengan negeri Kedah,  memang terkenal sebagai kawasan pengeluaran buah tempatan. Antaranya rambutan, manggis dan durian. Selepas hari raya tahun ini, musim buah nampaknya 'menjadi'. Kawasan lain berdekatan seperti Batu Kurau, Bukit Gantang dan Kuala Kangsar juga menghasilkan buah-buahan yang banyak kali ini. Harganya menjadi kompetitif, dan persaingan tersebut memberikan kelebihan kepada peminat buah. Harga manggis serendah RM2/kilo, manakala durian antara RM4-RM6/kilo, bergantung kepada saiz dan jenis. Khabarnya, durian Musang King pun jatuh harga hingga RM20-RM25/kilo.

Saya berkesempatan menikmati detik mengutip buah durian di dusun seorang sahabat di Kuala Kangsar, baru baru ini. Ia mengingatkan saya detik zaman kanak-kanak, ketika ayah membawa kami ke Teluk Kupiah (tapak kawasan Damai Laut, Swiss Garden, Segari sekarang). Mendengar bunyi buah durian jatuh, menyuluh di bawah pokok durian, mengutipnya, membersihkan daunnya, satu nostalgia yang cukup manis untuk saya kenang. Buah durian yang segar, dikopek dan ulas demi ulas dimasukkan ke mulut.  Alangkah nikmatnya detik ini, tak boleh disamakan dengan membeli durian di tepi jalan. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...