Monday, July 30, 2018

SELIPAR

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Selipar ini banyak berjasa kepada saya di Mekah tahun lalu
Selipar saya yang asal hilang ketika Kursus Perdana Haji 2017 di Masjid Ridwaniah Kuala Kangsar. Saya membeli selipar baharu seperti dalam foto di atas, di sebuah gerai yang menjual kelengkapan haji semasa kursus tersebut. Di situlah bermulanya kisah 'jodoh' dia dan kaki saya.

Sejak hari itu, ia memulakan khidmatnya kepada saya. Selipar ini juga yang saya gunakan ketika mengerjakan ibadah haji di tanah suci Mekah Ogos- September 2017. Kami menaiki pesawat, turun di bumi Jeddah, menaiki bas ke Mekah, mengerjakan ibadah umrah wajib, umrah sunat dan ziarah ke sekitarnya. Kami juga bersama-sama ke Arafah, Mina dan ke tiga jamrah, selain ke Madinah dan kembali ke tanah air pada 14 September 2017.

Begitulah panjangnya sejarah khidmat selipar ini kepada saya. Ia hanya selipar biasa, tanpa jenama mewah atau hebat, tetapi hingga kini, selipar ini berbakti kepada saya dengan keselesaan yang boleh dibanggakan. 

Hidup kita kepada insan lain, boleh juga diibaratkan seperti selipar. Selagi mana kita, boleh berbakti, laksanakanlah sebaiknya. Selipar hanya terhenti khidmat kepada tuannya apabila putus dan tidak boleh lagi digunakan. Manakala, insan, tidak mampu lagi berkhidmat kepada orang lain sebaik putus nyawa daripada jasadnya. 

2 comments:

  1. Dulu2 sekolah rendah buat karangan bertajuk 'Aku sepasang kasut'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karangan seperti tuan nyatakan menggalakkan pelajar berimaginasi, dan merakamkannya dalam karangan.

      Delete

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...