Saturday, December 27, 2008

Bukan Islam Usah Gusar Dengan Hudud

Terima kasih kerana sudi melayari blog saya. Saya alu-alukan perkongsian cerita dan ilmu di blog ini.

Petikan daripada Mstar, Sabtu Disember 27, 2008

Hadi: Situasi tidak stabil, sukar laksana hudud

Masalah ekonomi, pengangguran halang pelaksanaan hudud, kata Presiden PAS

SHAH ALAM: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengakui sukar untuk melaksanakan undang-undang hudud dan qisas di negara ini kerana ia hanya boleh dilakukan jika rakyat negara ini berada dalam keadaan yang stabil.

Malah, beliau juga mengakui bahawa bukan mudah untuk melaksanakan hukum hudud memandangkan negara dan rakyat berhadapan dengan pelbagai masalah.

Kata Abdul Hadi, situasi ekonomi semasa dan pengangguran di kalangan rakyat negara ini menghalang hudud daripada dilaksanakan.

Ditanya sama ada PAS akan membawa usul mengenai pelaksanaan hukum Hudud di Parlimen untuk dibahaskan, beliau yang juga anggota Dewan Rakyat berkata, belum tiba masanya untuk berbuat demikian.

"Masalah pengangguran masih ada lagi dan untuk laksanakan hukum ini kedudukan rakyat Malaysia mesti stabil contohnya daripada segi pendidikan, kehidupan, dan hubungan keluarga juga kena dijaga," katanya.

Katanya, kebimbangan yang dilahirkan oleh segelintir rakyat negara ini sama seperti mentaliti kampung ketika era 1950-an.

Mentaliti kampung tahun 1950-an menyaksikan orang ramai khuatir untuk ke hospital kerana mereka bimbang sebaik sahaja melangkah ke hospital, mereka akan dibedah.

Terdahulu beliau merasmikan kempen 'Jom Sertai Pas' di Dataran Shah Alam di sini hari ini.

Kata beliau, masyarakat bukan Islam tidak seharusnya berasa bimbang jika hukum hudud dilaksanakan di negara ini kerana pelaksanaannya hanya melibatkan kalangan yang beragama Islam.

Beliau berkata, golongan bukan Islam sebaliknya boleh memilih undang-undang yang mereka mahu seperti yang telah tertulis dalam Undang-undang Kanun Jenayah Syariah Kelantan dan Terengganu.

"PAS tak perlu terangkan (tentang hukum Hudud) kerana undang-undang ini tiada kena mengena dengan orang bukan Islam.

"Pada kita, tidak timbul lagi soal hudud kerana ia telah diluluskan di DUN (Dewan Undangan Negeri) Kelantan sejak tahun 90-an lagi dan di Terengganu pula telah diwartakan," katanya

Aku setuju kenyataan Presiden PAS itu. Maksudnya, orang bukan Islam tak perlu bimbang dan takut tentang hudud, biarlah orang Islam yang menentukannya.

Mutakhir ini, banyak gejala maksiat yang mengakibatkan kebejatan sosial dalam kalangan remaja Islam. Aku yakin, hanya dengan undang-undang yang Allah tetapkan dalam Quran, mampu mengurangkannya.

Di samping itu, penerangan yang jelas harus dimainkan oleh setiap muslim terhadap bukan Islam, supaya Islam tidak dipandang serong.Ibu bapa juga memainkan peranan mendidik dan mengasuh anak-anak mengikut ajaran Islam yang sebenarnya.

Dalam Harian Metro hari ini, ada kisah remaja Melayu yang ditangkap kerana lumba haram, tapi langsung tidak tahu mengucap, apatah lagi membaca Quran. Inilah cabaran yang getir dan sedang kita hadapi.

Kita bukan berbicara soal tidak cukup makan minum, tapi soal kekosongan roh Islam dalam jiwa anak-anak remaja kita. Mereka terlalu disogok dengan hiburan dan budaya hedonisme, sehingga lalai dan leka dalam dunia mereka sendiri.

Jika kita biarkan keadaan ini berterusan, akan hancurlah generasi akan datang. Boleh jadi, Islam juga akan tinggal nama sahaja, seperti yang berlaku di Bosnia Herzegovina, awal 90-an dulu.

Mahukah kita? Apakah kita pernah terfikir bencana tsunami yang melanda Aceh pada 2004 yang lalu, sebagai satu amaran, bahawa azab Allah boleh datang bila-bila masa? Jika anda anggap Malaysia selamat, itu sebenarnya adalah kerana Allah masih sayang kepada umat Islam di negara ini.. Fikirkanlah..

p/s: Selamat menyambut Maal Hijrah 1430H kepada semua rakan-rakan blogger dan pengunjung



3 comments:

  1. hudud jalan kepada penyelesaian masalah sosial remaja beragama islam sekarang ni....tapi sejak dua 3 menjak ni ramai org bukan islam sibuk mempersoalkan agama yang kita cintai ini...harap ada jalan penyelesaianya....

    ReplyDelete
  2. Salam Hijrah dan Tahun Baru 2009.

    ReplyDelete
  3. Makaseh Jutawan dan Pokli. Moga rahmat Allah sentiasa bersama kita sepanjang 1430H ini..

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...