Saturday, May 2, 2009

Pulau Sipadan Perlu Sokongan Kita


Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Di laman web 7Newwonders yang kulayari, terdapat banyak tempat tercantik di dunia. Sememangnya, bumi yang dijadikan Allah ini, mempunyai keindahan yang perlu dihargai.

Pernah pergi ke Pulau Sipadan? Kalau Langkawi dan Pangkor, sudah klise. Tapi aku tak pernah menjejak kaki ke Pulau Sipadan. Melihat keindahan foto, dan liputan Majalah 3 satu ketika dulu, membuatkan aku terpikat dengan Sipadan. Pulau ini pernah menjadi rebutan antara dua negara, iaitu Malaysia dan Indonesia.

Jika pernah, pasti anda juga akan terpesona dengan Sipadan. Sipadan menjadi syurga kaki selam (scuba divers) yang mengenalinya kerana keindahan bawah laut yang mengasyikkan. Sekeliling pulau ini adalah batu-batu karang yang menjadi habitat ikan serta haiwan akuatik lain.

Dalam liputan Majalah 3 dahulu, Sipadan dikatakan berbentuk cendawan, dan terhasil daripada aktiviti gunung berapi dasar laut yang sudahpun pendam. Pulau Sipadan sudah diiktiraf sebagai Taman Laut dan menjadi pusat pelancongan yang terkenal dalam kalangan penggemar sukan skuba dan snorkel.

Apa tunggu lagi, singgahlah ke web berkenaan, dan undilah untuk khazanah negara kita. Tidak perlu keluarkan belanja besar untuk mengiktirafnya, tetapi ia memerlukan sokongan rakyat Malaysia.

Daripada semua tempat yang disenaraikan dalam web tersebut, hanya Sipadanlah yang menjadi kebanggaan kita.


No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...