Monday, January 24, 2011

PERSAUDARAAN DALAM ISLAM

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Saya titipkan kembali intipati satu siri motivasi dalam TV oleh Ustaz Farid Ravi. Semoga dapat memberi manfaat kepada kita. 
Persaudaraan dalam Islam amat diberi perhatian dalam agama. Beberapa perkara yang perlu dielakkan dalam menjaga batasan persaudaraan dalam Islam:

1- MENGUCAPKAN SALAM
Berilah ucapan salam dengan betul, sebab ia adalah doa. Kalau memberi salam sekadar menyebut "semekum", atau "kum.." sahaja, ia tidak bertepatan dengan konsep salam yang dianjurkan dalam agama. Sebutan "Assalamualaikum" lebih tepat mengikut konteks maksud 'selamat sejahtera ke atas anda..'

2. MENZIARAHI JIRAN/ SAUDARA/ ORANG YANG DITIMPA MUSIBAH
Apabila berkunjung atau menziarahi rakan taulan, ia sebenarnya dapat mengeratkan hubungan. Bawalah buah tangan yang mampu diberi, selain mengucapkan kata-kata yang enak didengar. Usahlah memuji dengan melampau sebab ia tidak ikhlas. Berbaik sangka sepanjang menziarahi si polan, akan membawa kebaikan dalam hubungan. 

3. MENDOAKAN KESEJAHTERAAN SAUDARA SEAGAMA
Apabila kita mendoakan kesejahteraan saudara seagama, ia juga seolah-olah bermaksud kita mendoakan diri sendiri. Ingatlah, antara ciri ahli syurga, adalah mereka yang menjaga hubungan dengan saudaranya. Apabila kita kasih kepada saudara, Allah juga mengasihi kita.

3 comments:

  1. yop
    lama teman tak singgah kesini...
    sibuk mengatur hidup barangkali...
    terima kasih kerana info dan perkongsian yg menarik

    ReplyDelete
  2. Salamelekom, wbt Din,

    Waduh! slaah kot aap ynag syaa paaprakn bynui Alsasaauliaukm dsiini skeaanrg ini. Nmaapkyna syaa tdaik dpaat mnjgeaa baastan presuadaaarn SIelsam. Bteulakh Din?

    Heheheee...
    Senyuman buat sahabatku.

    (*___^)
    Abgbent

    ReplyDelete
  3. Yop Jinggo, makaseh.. Teman pun begitu juga.. Udah sibuk bebeno rasanyer..

    Bent,
    Makaseh. Sekadar kongsi pandangan..

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...