Tuesday, May 22, 2018

Bagai Drama Dalam Filem Hollywood

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
Keputusan PRU14 menyaksikan legasi Barisan Nasional sebagai pemerintah negara berakhir dengan hanya memiliki 78 kerusi parlimen daripada jumlah 222 buah yang dipertandingkan. Tiga hari selepas itu, mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, melepaskan semua jawatan dalam BN dan UMNO.

Tidak berakhir setakat itu, cerita menjadi semakin menarik apabila Tun Dr Mahathir, Perdana Menteri ke-7 yang berusia 93 tahun (usianya sering dijadikan bahan kempen oleh Najib), mengambil beberapa tindakan drastik untuk memulihkan integriti Malaysia di mata dunia. Beberapa orang pegawai kanan kerajaan yang berkait rapat dengan  skandal 1MDB telah diambil tindakan serta merta.

Kronologi drama terus berkembang dengan beberapa siri serbuan pihak polis ke kediaman mantan PM, yang kemudiannya mengejutkan rakyat Malaysia. Lebih 200 beg tangan mewah berjenama dan harganya mencecah ratusan ribu ringgit, wang tunai, jongkong emas dan pelbagai barangan lain yang dikaitkan dengan skandal terburuk negara itu ditular dalam media sosial.

Seorang rakan saya menyatakan rasa terkejutnya sambil berkata, tidak pernah terfikir olehnya beg tangan wanita mencecah harga sebuah rumah mewah. Pada mulanya, ia seolah-olah sekadar itu, tetapi rupanya cerita ini semakin menarik apabila seorang demi seorang bekas pegawai SPRM yang terpaksa 'bersara' kerana siasatan 1MDB membuka mulut.

Sehingga berita ini ditulis, pagi tadi mantan PM telah dipanggil ke pejabat SPRM untuk menjawab beberapa perkara berkaitan skandal itu. Apa kesudahannya, kita biarkan masa dan keadaan menentukannya. Apa yang pasti, siasatan terhadap 1MDB telah menjadi tajuk utama akhbar tempatan dan luar negara.  

2 comments:

  1. Replies
    1. Rakyat menanti penuh harapan, moga Malaysia yang kita sayangi ini terus makmur

      Delete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...