Tuesday, May 8, 2018

'BEREHATLAH' ANDAK ANI (BELASUNGKAWA UNTUK SITI ROHANI AHMAD)

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


Siti Rohani Ahmad (Andak Ani)
Arwah ayah, ada tiga orang adik, ketiga-tiganya perempuan. Siti Rohani Ahmad, kami panggil Andak, Siti Hajar (Anjang) dan Siti Zaleha (Chu). Tiga minggu lalu, kami dikejutkan dengan berita Andak Ani dimasukkan ke hospital Putrajaya, kerana demam berpanjangan.

Jumaat lalu, kami mendapat perkhabaran rupanya demam Andak adalah simptom sakit yang lebih berat. Andak dikenal pasti oleh doktor yang merawatnya, menghidap kanser payudara tahap 4. Ia berita menyedihkan, tetapi Andak Ani tenang menerimanya. Andak sudah tahu lama, tetapi merahsiakannya daripada pengetahuan kami termasuk adik adiknya sendiri. Tak mahu menyusahkan sesiapa, katanya apabila ditanya mengapa berita itu dirahsiakan. 

Andak berusia 60 tahun, kembali kepadaNya pada Isnin 7 Mei 2018, jam 2.30 petang di Hospital Putrajaya. Saya bergegas pulang ke Manjung dari Selama selepas solat maghrib. Sempat saya berehat di rumah Chu menghilangkan lelah memandu lebih 150 km sebelum jenazahnya sampai jam 11 malam. Jenazah Andak Ani selamat dikebumikan di perkuburan Kampung Permatang, jam 12 tengah malam, di sisi pusara suaminya Pak Andak Din. 

Damailah Andak di sana. Ya Allah, ampunkan dosanya, terima amalannya, tempatkan ibu saudaraku di sisi hambaMu yang beriman. 

4 comments:

  1. "Allah jua yang kekal"...arwah ayah tulis kat dinding rumah kdsk dulu selepas atuk meninggal...
    Moga damailah roh mereka semua di sana.

    ReplyDelete
  2. AFatihah
    Semoga rohnya dicucuri rahmat.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...