Sunday, May 6, 2018

POSTER PILIHAN RAYA


Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Kempen pilihanraya umum ke-14 (PRU14) semakin panas. Baik di dalam media cetak, mahupun media sosial, kempen PRU14 oleh calon dan parti politik yang bertanding sudah memasuki fasa akhir, sebelum bertarung di pentas pembuangan undi pada 9 Mei nanti. 

Kali pertama saya membuang undi, pada PRU9 pada tahun 1995. Saya masih belajar di UPM pada waktu itu. Pada kempen PRU era tersebut, poster PRU amat popular. Ia ditampalkan di tiang elektrik, pondok telefon awam, dinding rumah kedai dan seumpamanya. Kempen rumah ke rumah, termasuk ceramah oleh calon turut menjadi medium utama menyampaikan mesej kepada pengundi. Ketika itu, teknologi maklumat dan perkembangan media sosial tidak seperti sekarang. Poster dan kain rentang menghiasi kawasan pondk panas dan kawasan kempen.

Hari ini, dalam PRU14, peranan poster tidak lagi menjadi keutamaan. Perkembangan media sosial menjadikan kempen di facebook, youtube dan seumpamanya semakin popular, dan diterima oleh masyarakat. Dalam grup whatapps dan telegram, kadang kala kempen disebarkan tanpa mengambil kira sentimen dan perasaan ahli grup yang lain. Ini menimbulkan suasana yang tegang, terutamanya apabila perbalahan melibatkan penyokong yang berlainan parti politik. Masing masing dengan hujah mereka, dan saling cuba mematahkan hujah pihak yang satu lagi. Poster dan kain rentang, bukan lagi medium utama untuk memancing undi. 

Namun begitu, penggunaan poster dan kain rentang tetap menjadikan PRU14 menarik dan mengekalkan identiti 'perang poster', terutama di kawasan luar bandar. 

Selamat mengundi pada 9 Mei nanti buat semua pengundi berdaftar. Elakkan perbalahan berpanjangan selepas PRU14. Apabila keputusan diumumkan nanti, terimalah dengan hati terbuka. Kalah atau menang, kebajikan rakyat perlu dijadikan agenda utama oleh mana mana parti politik yang diberikan mandat nanti.


2 comments:

  1. Selamat mengundi
    Buatlah pilihan bijak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhirnya keputusan PRU14 menyaksikan BN ditumbangkan oleh PH. Tun menjadi PM buat kali kedua selepas 15 tahun bersara

      Delete

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...