Friday, May 15, 2009

Renungan Untuk Pengertian Hari Guru

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Dahulu, tidaklah sukar untuk mengingati 16 Mei saban tahun, kerana ia disambut seluruh warga sekolah untuk meraikan golongan pendidik. Hingga kini pun, tarikh yang sama masih sinonim dengan acara memberi hadiah untuk guru.

Ada beberapa orang guru yang amat kuingati hingga kini. Antaranya, guru-guru semasa di SMKAB dahulu. Sebenarnya, ramai yang banyak menabur jasa untuk menjadikan aku manusia, tapi memadailah beberapa nama kunyatakan di sini sebagai mewakili keseluruhan warga pendidik yang pernah mengajar kami di SMKAB.

Hajah Faridah, guru Bahasa Malaysia yang begitu lantang dan nyaring suaranya. Khabarnya beliau kini di Ipoh. Cikgu Hamzah, guru Geografi, kini sudah pun bersara, masih menetap di Kg. Pasir Panjang. Cikgu Yahya Razak, juga sudah bersara dan masih di Air Tawar. Cikgu Nawawi yang pernah mengajar Pengajian Am, pun sudah bersara.

Cikgu Md Akhir, kini sudah pun ke Unit HEM, JPN Perak. Dulu, beliau mengajar Ekonomi semasa aku di tingkatan 6. Cikgu Anizah Ibrahim, sudah menjadi Penyelia Petang di sebuah sekolah di daerah ini, tapi ramahnya masih seperti dahulu.

Cikgu Rosidah Shukor, kini pengetua di daerah ini. Paling kuingati tentangnya ialah pujiannya tentang karangan yang kuhasilkan. Bangganya ketika itu.

Hajah Che Saliha, seorang lagi guruku yang banyak berjasa. Tragedi kehilangan empat orang anak dalam satu kemalangan jalan raya menjadikannya lebih tabah. Aku kagum dengan semangat juangnya. Tahun depan, guruku yang juga pengetua akan bersara.

Ramai lagi guru yang telah hilang jejaknya tanpa dapat dikesan. Cikgu Khalijah Sirat, hitam manis dan kecil molek orangnya, merupakan guru Sains yang banyak memberi motivasi untuk aku berjaya. Hadiah sebatang pen Sheaffer sempena kejayaan mendapat A dalam subjek Sains masih kusimpan, biarpun pen itu sudah tidak boleh digunakan. Cikgu Zaharah, Cikgu Mior dan guru lain yang tak kunyatakan di sini, turut menyumbang bakti semasa bertugas di SMKAB.

Terima kasih cikgu. Jasa cikgu, tak akan saya lupakan. Cikgu tetap cikgu saya, sampai bila-bila.


3 comments:

  1. Assalamualaikum..

    Selamat Hari Guru buat Cikgu Izzuddin..

    Semoga terus tabah dalam mendidik anak bangsa menjadi insan yang berguna..moga-moga Allah memberkati hidup cikgu..:)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Asyiq, makaseh. Selamat ari guru. hehehe

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...