Wednesday, August 5, 2009

H1N1 atau Influenza A atau Selsema Babi?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.



Namakanlah apa juga, barangkali istilah canggih yang tak pernah didengar boleh juga dilabel pada demam selsema ini. Mulanya dikenali sebagai selsema babi, kemudian diubah kepada Influenza A, dan terkini virus H1N1. Pokoknya, ia adalah penyakit yang sama dan boleh membunuh!

Hingga kini, H1N1 telah meragut 12 nyawa rakyat di negara ini.

Tidakkah kita bimbang? Apakah kita tidak peka? Atau kita sekadar buat tidak tahu? Pejam mata dengan situasi ini, sebab yang jadi mangsa bukan keluarga kita. Begitu?

Hakikatnya, H1N1 sudah merebak meskipun Kementerian Kesihatan menyatakan ia terkawal. Maklumat terkini menunjukkan virus ini boleh merebak melalui udara.

Di Manjung, khabar angin menyatakan ada kes H1N1 di HSM, dan orang awam tidak dibenarkan melawat pesakit. Semua doktor dan jururawat diarah bertopeng mulut semasa bertugas. Ini tentu menimbulkan keributan dalam kalangan masyarakat.

Buktinya, baru tadi, aku ke farmasi untuk membeli topeng muka, tapi ia sudah habis dijual.

Terpaksalah ke farmasi lain, dan mujurlah masih ada. Esok, anak-anak ke sekolah dengan bertopeng nampaknya.

Masyarakat resah dan bingung sebenarnya. Virus ini seakan-akan tidak terkawal. Di Melaka saja, ia mencatat 3 kematian.

Aku, seperti juga ahli komuniti yang lain, berasa sesuatu harus dilakukan.

Apakah ini bala dari Allah? Atau mungkin juga ia senjata biologi yang disebarkan oleh pihak tertentu untuk testimonial sebelum digunakan dalam perang sebenar? Siapa tahu?

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

DAMAILAH IJAN, WIRA NEGARA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Keranda jenazah Ijan dibawa ke masji...