Saturday, August 29, 2009

Ilmuwan Terbilang Pergi Tiada Pengganti

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Satu-satunya orang cacat penglihatan yang menjadi Senator

Satu-satunya anak Melayu buta yang mempunyai Ph. D (Doktor Falsafah)

Kehebatan ilmu pengetahuannya setanding dengan mereka yang celik, menyebabkan beliau disegani oleh pelbagai pihak. Pakar ekonomi, Senator Prof Datuk Dr Ismail Md Salleh, akhirnya meninggal dunia akibat serangan jantung ketika dalam penerbangan dari China ke Singapura, awal pagi semalam pada usianya 61 tahun.

Menurut isteri beliau, Datin Hasnah Wahab yang turut berada dalam penerbangan itu menemani suaminya, dia mendapati Ismail yang sedang 'tidur' tiba-tiba terlentuk kepalanya ke atas bahunya.
"Saya dapati suami saya sudah tidak bernyawa dan bila saya pegang, tangannya sudah sejuk," 

  Ismail ketika itu selesai menghadiri satu mesyuarat mengenai urusan universitinya, International University College of Technology Twintech di China.
Dr Ismail Md Salleh

Mereka bertolak 25 Ogos dan pulang malam 26 Ogos serta di jadual tiba di Singapura pada 3.45 pagi.

Jenazah kemudian dibawa ke Lapangan Terbang Senai, Johor untuk diterbangkan oleh pesawat ke Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Subang di sini.

Moga Allah merahmati roh beliau.

Adakah kita mempunyai pengganti seperti Ismail lagi?

Patah tumbuh, hilang berganti, tapi yang tumbuh biasanya tak sama dengan yang patah.. Yang hilang pun kalau berganti banyak juga bezanya. 

1 comment:

  1. cetek betul pengetahuan saya. saya baru tahu ttg beliau setelah beliau 'pergi'

    alfatihah..

    beliau membuktikan, kekurangan fizikal bukan kekangan untuk berjaya.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...