Thursday, April 4, 2013

Berbakti Kepada Ibu Bapa Juga Adalah Jihad

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.
 
Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW dan berkata, "Wahai Rasulullah, saya telah memeluk Islam, dan saya berba'iat kepada tuan untuk berhijrah dan berjihad, semata-mata untuk mengharapkan pahala dari Allah Ta'ala…!!"
Nabi SAW yang memang mempunyai pandangan yang tidak terhalang hijab, seketika tersenyum melihat semangat lelaki tersebut dan berkata, "Apakah masih ada salah satu dari orang tuamu yang masih hidup?"
"Masih, ya Rasulullah, bahkan kedua-duanya masih hidup!!" Kata lelaki tersebut.
"Kamu ingin memperoleh pahala yang besar dari Allah?" Tanya Nabi SAW, tanpa ingin mematahkan semangat lelaki tersebut yang menyala-nyala.
"Benar, Ya Rasulullah..!!"katanya bersemangat.
"Kembalilah kamu kepada kedua orang tuamu," Kata Nabi SAW, "Layanilah mereka sebaik-baiknya, pada mereka sajalah kamu berjihad…"
 
MORAL:
Inilah sikap bijaksana Nabi SAW. Dalam pandangan baginda, lelaki itu akan lebih bermanfaat jika tetap menjaga dan merawat kedua-dua orang tuanya, daripada terus ke medan pertempuran.

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...