Monday, October 6, 2008

Menghayati Semangat Raya

Terima kasih kerana sudi melayari blog saya. Saya alu-alukan perkongsian cerita dan ilmu di blog ini.

Pada raya tahun ini, aku dapat juga 'menyinggah' di rumah Ayah Teh, rumah Rusdan, rumah Toksu Wan Sareh, dan rumah Cekda Wan Aini. Kami bergerak dengan tiga buah kenderaan ke rumah Ayahcik di Kg. Binjai Rendah, sebelum singgah di Kubang Jela untuk menziarahi sanak saudara Bak. Syukur, dapat juga aku bersua saudara mara sebelah sini sebelum pulang ke Perak Pada raya ke-3.

Perjalanan balik ke Perak juga satu cabaran. Melalui tasik Kenyir masuk ke Felda Aring, bukanlah perjalanan yang sibuk. Maklumlah, ramai yang masih beraya pada raya ke-3, tapi aku tetapkan perjalanan pada waktu begini kerana jalan kurang sesak. Setibanya di RR Gua Musang, niat untuk berehat dan solat terpaksa dibatalkan kerana terlalu banyak kenderaan bersimpang siur. Rupanya anak perantau Kelantan yang menggunakan laluan Kota Bharu-Gua Musang sudahpun memenuhi segenap sudut parkir kereta.

Aku tiada piliham lain, kecuali membawa anak-anak ke KFC Gua Musang dan menikmati makanan di pekarangan sebuah surau yang berdekatan. KFC tersebut tutup pada waktu tengah hari! (Yang aku tahu, KFC buka sepanjang waktu siang)

Nyaris Avanzaku mencium bontot Wira semasa kami di Batu Gajah, dek pemandunya sibuk dengan telefon bimbit. Menyirap juga darah aku, tapi syukurlah tiada apa yang buruk berlaku. Kami selamat tiba di Lekir sebelum maghrib.

Syukur padaMu, yang menyelamatkan perjalanan kami..

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...