Sunday, August 9, 2009

DAP anti Islam?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Beberapa kenyataan pemimpin DAP yang didakwa menghina Islam telah menyinggung perasaan umat Islam di negara ini.

Terbaru ialah tindakan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremisme sementara Exco Selangor, Ronnie Liu campur tangan dan mempertikaikan tindakan pihak berkuasa tempatan merampas arak di kedai serbaneka di kawasan penduduk majoriti Islam.

Pemimpin utama DAP hanya berdiam terhadap kenyataan tersebut. Maka tercetus persoalan apakah parti itu yang memperjuangkan gagasan Malaysian Malaysia bersikap anti Islam?

Persoalan itu berbangkit kerana sebelum ini banyak tindak tanduk dan kenyataan DAP termasuk di laman-laman web dan blog yang mengguris perasaan orang Islam.

Mungkin atas dorongan politik, penghinaan terhadap Islam, institusi raja dan orang Melayu oleh sebahagian bukan Islam atas nama individu juga menjadi-jadi. (Anehnya tiada tindakan tegas daripada kementerian Dalam Negeri yang lebih banyak memberi peringatan dan amaran).

Isyarat yang diterima oleh umat Islam terutama selepas pilihan raya umum ke-12, DAP makin tidak menjaga sensitiviti umat Islam.

Parti lain dalam pakatan pembangkang iaitu Pas dan PKR (parti pelbagai kaum yang diketuai oleh Anwar Ibrahim) tidak berupaya mengawal DAP yang jauh lebih dominan dan berani. Para pemimpin Pas tunduk walaupun perasaan ramai ahlinya bergelora mahu membela kepentingan Islam. Mungkinkah Pas sedang bertukar ideologi menjadi parti liberal Islam atau sememangnya pengaruh Anwar sudah meresap kuat dalam parti itu?

Bayangkanlah jika pembangkang memerintah negara, Islam akan terus diperlekehkan dan Pas dengan dayus hanya mampu memerhati. Pada Awang, adalah kurang waras, jahil dan kurang beriman bagi mana-mana orang Islam untuk menyokong parti yang secara terang-terang dan tersirat mahu melemahkan Islam, yang menjadi teras negara ini.

Kalau selama ini ada banyak pihak yang senada dengan DAP menuduh Melayu sebagai ancaman, sebenarnya merekalah ancaman terbesar yang mesti ditentang habis-habisan. Kalau di negara barat sekalipun, sesiapa sahaja yang menghina Islam menerima tamparan hebat oleh golongan minoriti Islam. Itu belum keadaannya di negara-negara Islam lain seperti di dunia Arab dan Indonesia yang akan merusuh. Tetapi di Malaysia, percaturan politik menyebabkan sesetengah umat Islam dilihat menjadi bacul dan boleh dihina sesuka hati.

Sudah sampai masanya umat Islam mesti bersatu dan bangkit hadapi ini semua. Para pemimpin Islam mana-mana parti janganlah berlembut lagi. Apakah mereka akan bertanggungjawab jika tanah air ini menjadi seumpama Palestin ditindas oleh Yahudi suatu hari nanti? Petunjuk ke arah itu sudah jelas. Awang setuju dengan Presiden Perkasa, Ibrahim Ali bahawa jika penghinaan terhadap Islam tidak dibendung ia dikhuatiri mencetuskan ketegangan kaum dan agama.

Perkembangan terbaru ini mengesahkan lagi bahawa DAP adalah parti ekstrem yang hanya memperjuangkan kepentingan kaum itu dan bukan kepentingan rakyat Malaysia seperti yang selalu dilaung-laungkan.

Kalau Pas dianggap dayus, apa lagi boleh diharapkan kepada PKR yang sudah menjadi seumpama musuh dalam selimut kepada umat Islam.

Kerajaan pimpinan PKR di Selangor bukan sahaja tunduk kepada DAP malah banyak isu seperti projek penternakan babi besar-besaran dan cadangan mahu mengagihkan wang zakat kepada bukan Islam, menampakkan kepentingan Islam terhakis dengan mudahnya.

Apa makna menjadi orang Islam jika kita tidak tahu dan tidak berani mempertahankan kepentingan Islam sedangkan penganut agama lain jauh lebih agresif di tanah air ini yang Islam adalah agama rasmi? Lebih baik kita berdoa agar dicabut nyawa kita daripada membiarkan Islam terus dihina.

Artikel ini diulang salin daripada Utusan online.

2 comments:

  1. Salam sdr. Barahim

    Di manakah kelantangan PAS selama ini disorokkan?

    Adakah kerana politik mereka sudah jadi bisu?

    ReplyDelete
  2. Entahlah Pakdin.

    Saya seperti juga yang lain, mengharapkan PAS mendominasi Pakatan Rakyat, bukan jadi Pak Turut.

    DAP tidak kuat sebenarnya, tapi mereka lantang sebab PAS tidak menggunakan pengaruh yang sedia ada.

    Jangan terlalu bertolak ansur, nanti kita dan agama sendiri diperlekehkan.

    Itulah harapan saya.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...