Friday, January 15, 2010

Ketatkan Pemberian VOA

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Kebanjiran 'pelancong' India dan China ke negara ini ada kaitan dengan kewujudan jaringan untuk mereka bertapak di negara kita. Asalnya, menggunakan visa pelancong atau belajar, tetapi 'hilang' apabila tiba di Malaysia. Tidakkah kita bimbang dengan situasi ini. KDN dalam siaran akhbar baru-baru ini menyatakan lebih 40,000 orang warga India dari wilayah Chennai datang sebagai pelancong dan kemudian tidak dapat dikesan oleh Jabatan Imigresen.

Situasi ini berbahaya untuk keselamatan negara. Mereka boleh sahaja menyusup dalam kalangan warga negara kita yang berketurunan India dan Cina. Menurut seorang rakan India saya, slanga dan dialek Tamil 'pelancong lesap' ini tidak sama dengan dialek Tamil tempatan. Justeru, mudah untuk mengenal pasti mereka.

Persoalannya, apakah pemberian VOA sahaja yang menjadi faktor? Usaha kerajaan memansuhkan VOA untuk pelancong India tidak boleh dianggap usaha mengahalang kemasukan pelancong luar ke negara ini. SPRM juga harus menjalankan siasatan menyeluruh agar tiada unsur rasuah dalam menangani masalah ini. Pihak berkuasa seperti PDRM, Imigresen dengan kerjasama RELA dan PGA boleh menjalankan rondaan berterusan di kawasan-kawasan 'panas', sekaligus merencatkan imigran tidak sah ini daripada bebas berada di Malaysia.

Dipetik daripada Utusan Online

KUALA LUMPUR 14 Jan. – Pengeluaran visa ketibaan (VOA) kepada pelancong dari negara yang dikesan paling banyak menyalahgunakan kemudahan itu seperti India, China dan benua Afrika mungkin dihentikan.
Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Mahmood Adam berkata, kajian terperinci mengenainya sedang dibuat dengan mengambil kira kepentingan faktor pelancongan dan keselamatan negara.
Katanya, ketika ini pemberian VOA kepada beberapa negara terutama yang terlibat dengan konflik dalaman serta miskin seperti Pakistan, Bangladesh dan Sri Lanka telah pun dihentikan.
‘‘Kerajaan sedang mengkaji kemudahan VOA yang pada asalnya diwujudkan untuk menjana industri pelancongan tetapi malangnya disalahgunakan oleh sebahagian pelancong,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Kelmarin, Perdana Menteri mendedahkan mengenai 39,046 warganegara India yang ‘hilang’ di Malaysia selepas visa pelancongan mereka tamat tempoh dan perkara itu merupakan isu yang membimbangkan negara.
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, mereka tidak dapat dikesan daripada rekod Jabatan Imigresen seperti anggaran yang dibuat pada Jun lalu.
Sehubungan itu, pelbagai pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menggesa supaya dihentikan terus VOA kerana lebih banyak mendatangkan keburukan.
Menurut mereka, Malaysia tidak wajar berbangga dengan peningkatan pelancong tetapi pada masa sama beban jenayah yang dicetuskan oleh golongan itu terus meningkat dan mengancam negara.
VOA diperkenalkan pada 2006 sempena Tahun Melawat Malaysia.
Sehingga akhir 2008, iaitu selepas kira-kira dua tahun diperkenalkan, kerajaan mendapati hampir 30 peratus daripada 251,908 visa yang dikeluarkan telah disalahgunakan.
Ia membabitkan lebih 70,000 pelancong yang kebanyakannya berasal dari negara-negara berkonflik dan miskin.
Mereka menjadikan Malaysia sebagai destinasi untuk mencari pekerjaan atau transit sebelum ke negara lain terutamanya Australia dan New Zealand.
Warganegara India, Pakistan, Bangladesh, China dan Sri Lanka adalah antara yang dikenal pasti paling ramai menyalahgunakan visa tersebut.
Tambah Mahmood, selain menumpukan pada kepentingan industri pelancongan, kajian itu juga tidak akan sesekali berkompromi dengan tahap keselamatan negara.
‘‘Kita mahu pastikan hanya pelancong berkualiti sahaja memasuki negara ini dan mengelak mereka yang bakal membawa impak buruk.
‘‘Memang diakui hanya negara kita sahaja yang memberikan VOA kepada pelancong semasa tiba di pintu masuk,” katanya.

4 comments:

  1. elok berjaga2, takut kucar kacir jadinya tanah tumpah darahku yg kecil ini

    ReplyDelete
  2. salam Ibrahim
    kalau di setengah tempat...macam kita pulak pendatang..

    ReplyDelete
  3. tahu xper
    dah lama dah benda nih dipersoalkan tetapi kerajaan buat endah tak endah plak
    tu la payah nya tu

    ReplyDelete
  4. Maksu,

    Betul tu.

    Azani, memang kita mcm menumpang plak.

    Hans,

    Kerajaan taki tegas sebenarnya. Kalau tegas, org luar tak berani buat sesuka hati. Biasalah, jiwa Melayu..

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...