Thursday, January 21, 2010

Mujur Cikgu Pun Mati Sama!

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Tragedi lemas melibatkan 6 orang termasuk seorang guru baru-baru ini memang mencetuskan kesedihan terutama kepada ahli keluarga mangsa yang terlibat.

"Wang tidak boleh ganti nyawa anak saya kerana dia seorang pelajar yang cemerlang," luah Yeoh Cheong Hean, ayah kepada Brandon Yeoh yang maut dalam tragedi perahu naga terbalik Ahad lalu.

"Brandon berminat menjadi perekacipta serta mahu melanjutkan pelajarannya ke Jerman selepas SPM nanti. Malah beliau telahpun belajar bahasa Jerman dan saya menyokong cita-citanya itu tetapi kini semuanya hanya tinggal kenangan," katanya.

Pada kejadian pagi Ahad lalu, semua mangsa dari Sekolah Tinggi Chung Ling ditemui lemas apabila perahu naga yang mereka naiki terbalik akibat dipukul ombak sebelum berlanggar dengan sebuah tongkang di kawasan kira-kira 100 meter dari pantai Lebuh Macallum pada jam 8.45 pagi.

Mereka yang terkorban ialah guru sekolah yang juga penasihat pasukan Chin Ai Fang, 28, dan lima pelajar iaitu Jason Ch''ng, 17, Goh Yi Xiang, 15, Brandon Yeoh, 17, Cheah Zi Yun, 17, dan Yong Xiang, 16.

Seramai 12 pelajar lagi terselamat setelah sempat berenang dan dibantu oleh beberapa bot di kawasan berhampiran.

Andai kata guru berkenaan selamat daripada tragedi tersebut, tentulah dia menjadi sasaran Kementerian, Jabatan dan ibu bapa. Kita boleh menerima semua ini sebagai takdir, tetapi alasan untuk guru itu 'melepaskan diri' tidak ada, sebab ketika kejadian, aspek keselamatan memang tidak ditititkberatkan.


Jadi, lebih berbaloi dia juga menjadi mangsa tragedi tersebut.


3 comments:

  1. berapa juta pulak la nak kena saman niii....

    ReplyDelete
  2. Astagfirullah, tersengih-sengih saya membaca entri ini Din. Macam ko suka plak cikgu tu meninggal? iskk iskk isskkk...

    Next time kalu gi bawa budak2 fieldwork kena ikut langkah2 keselamatan yer...

    ReplyDelete
  3. Cikgu memang sering dipersalahkan.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...