Monday, October 6, 2008

Menghayati Semangat Raya 2

Terima kasih kerana sudi melayari blog saya. Saya alu-alukan perkongsian cerita dan ilmu di blog ini.
Singgah ke Kg Baru, mengimbau semula kenangan bersama orang yang tersayang. Pakco, Makco nampaknya semakin memanjat usia tua. Begitu juga Makngah Jemah, yang masih mesra menyambut kedatangan kami. Abang Hashim, Abang Kazim masih lagi di sini dan sempatlah kami bermaaf-maafan sebelum mereka pulang ke Selangor.

Aku sempat melakar laluan peta ke INSTEP Batu Rakit untuk memudahkan Abang Joey, Salleh dan Shukor ke sana petang nanti. Rupanya Shukor dapat tawaran kursus 6 bulan di sana, sebelum diserap ke pelantar minyak di Laut China Sela
tan.

Menziarahi Pak Andak yang sudah terlalu uzur, menyentuh perasaanku. Teringat detik-detik bersama arwah ayah yang kubela hampir dua tahun. Pak Andak Rojis pada telahanku, semakin menghampiri penghujung usia. Tiada banyak yang dapat dilakukan, kerana selera makannya sudah tertutup, dan mukanya semakin cengkung berbanding semasa Ramadhan lalu.

Pada sebelah petang, bekas murid sudi berhari raya di teratakku. Bermula dengan kedatangan Ady Fitri, Azim, Firdaus dan Razan, yang disusuli oleh Farez, Nuar, Mat Bear, Ain, Hidayah, Eida, Bab, Zai dan yang lain-lain, yang sudah merancang ke rumahku awal lagi.

Banyak peristiwa menarik pernah kami lalui bersama, khususnya ketika aku menjadi Ketua Warden di asrama SMKBS 4-5 tahun yang lalu.

Hubungan mesra dengan mereka kuharap kekal sampai bila-bila. Entah siapalah yang akan mengajak aku makan 'nasi minyak'dahulu, tak tahulah. Tapi yang kutahu, Mat Bear dan Ain mempunyai perancangan sama seperti Farez dan Puteri. Doakan ajelah....

Lewat malam, aku mendapat satu panggilan telefon.

"Kami dah termasuk ke Gua Musang ni, camne?" suara Abang Joey memecah kebuntuan.

"Gua Musang? Bagaimana boleh ke Gua Musang? Kalau ke Terengganu melalui Grik, tak perlu masuk Gua Musang. Pasti Abang Joey tersalah masuk simpang." Aku meneka.

"Ya,lah, kami dah silap ni, tapi abang akan masuk ikut Ciku, ada panduan daripada budak jaga pam minyak," kata Abang Joey.

Ciku? kalau masuk Ciku, tentu masuk Aring, lalu ikut Kenyir. Huh, kawasan tu, siang pun sunyi, apatah lagi malam.

Aku doakan mereka selamat tiba.

2 comments:

  1. thanks atas doa ckgu e2...
    doakan saya,fariz dan kwn2lain berjaya...

    ReplyDelete
  2. assalamulaikum, mohon peta lakaran untuk ke INSTEP.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...