Saturday, February 14, 2009

Kita Takut Mencegah Kemungkaran?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di blog ini.

Aku Malu Untuk Menegur Perkara Mungkar



Ramai orang mengatakan belum cukup ilmu apabila ditanyakan mengapa tidak menegur orang yang berbuat salah. Tidak kurang juga yang mengatakan diri sendiri belum baik, mengapa perlu menegur orang lain. Bahkan ada juga yang mengatakan perlu apa menjaga tepi kain orang, tak perlu jadi 'busy body'. Adakah kita semakin menjadi manusia yang individualistik? Amat mementingkan diri sendiri? Dan banyak lagi alasan lain untuk tidak menegur.Barangkali sifat merendah diri atau memikirkan kelemahan dan kekurangan diri menjadikan kita tidak yakin dan akhirnya meninggalkan usaha mengajak kebaikan.

Persepsi Diri Yang Salah

Ada di antara kita yang memandang zaman ini menegur orang biarlah kepada mereka yang ber'authoriti'. Serahkan sahaja pada pak imam, ustaz atau ustazah. Ada yang berpendapat untuk menegur orang lain diri perlu menjadi maksum seperti nabi Muhammad s.a.w. Malu dengan latar belakang keluarga yang tidak sempurna didikan agama.



Kewajipan Nasihat Menasihati Bukanlah Untuk Orang Tertentu

Sudilah memberi teguran yang baik dan berhikmah, kerana tanpanya manusia akan selalu terbabas. Fitrah manusia yang selalu lupa dan terburu-buru, seringkali diruntun oleh gelodak nafsu. Berbanggalah diri sebagai seorang Islam, menjadikan kita ini sebahagian dari masyarakat yang membentuk manusia dari dalam dan luaran. Jika berdiam sahaja melihat buasnya dunia meladeni manusia, alamat kita sedang menuju kehancuran. Bukan sahaja melibatkan perhubungan sesama manusia, bahkan menyebarkan barah kepada bidang ekonomi, politik, pendidikan dan akhirnya diri sendiri. Terlalu mengharapkan orang lain kadangkala hanya meninggalkan harapan sahaja. Allah memberitahu di dalam al Quran yang bererti, hendaklah ada sebahagian dari golongan yang menyeru kepada kebaikan dan melarang kepada kemungkaran. Mereka itulah orang yang berjaya. (Surah Ali Imran : 104)

Golongan yang disebutkan menurut Dr Abdul Karim Zaidan di dalam bukunya Usul Ad-Dakwah; adalah orang Islam itu sendiri. Kita adalah umat yang terbaik yang lahir dari kelompok manusia wajib untuk mengajak kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran. Hukumnya sudah menjadi wajib pada masa kini kerana golongan yang menegur itu semakin mengecil jumlahnya. Menasihati bukan satu cara sahaja. Mereka yang rugi antaranya adalah yang tidak mahu berpesan-pesan kepada perkara kesabaran dan kebenaran. Tidak perlu dengan mengeluarkan hadith atau ayat al Quran yang kadangkala mad's(orang yang ditegur/didakwah) pun tidak tercapai akalnya hendak menerima kerana mereka sendiri jahil mengenainya.

Seorang muslim yang hebat mempunyai daya pemikiran yang kretif dan mempunyai semangat yang tidak putus-putus untuk mengajak manusia kepada kebaikan. Ada daya dengan tangan, maka penyampaian nasihat melalui tulisan atau lukisan. Menyentuh hati kadangkala lebih berjaya dengan diri kita yang menunjukkan kebaikan. Sentiasa bermanis muka, tersenyum, tidak mudah marah, suka menolong dan tidak celupar ketika menutur kata.

Allah melihat usaha kita

Pastinya, Allah tidak melihat kepada natijah kepada usaha kita. Maka, marilah nasihat-menasihati sesama kita kerana tiada kerugian dalam melaksanakan amar ma'ruf dan nahi munkar.

diemelkan oleh Wan Murzulaikha, adikku di UHTM, Batu Pahat, Johor

8 comments:

  1. Salam Cikgu...

    Benar, mencegah kemungkaran dan nasihat itu sangat perlu di antara kaum muslim. Kerana setiap manusia tidak kira siapa dia wajib melaksanakan dakwah. Itu amanah yang terpikul.

    ReplyDelete
  2. Ibnurashidi,

    Kekadang susah kita nak cegah kemungkaran, sebab bukan anak, adik atau sedara kita yang terbabit agaknya...

    Tapi dlm akhbar Metro hari ni, saya bersyukur ada penduduk kampung di Semenanjung yang mnecegah maksiat zina daripada berlaku. Teruk jantan tu diorang kerjakan...

    ReplyDelete
  3. tegur-menegur.... nasihat-menasihatilah sesama kita.... kalau tak mampu melakukannya dgn lidah.... sekurang2nya masih terdetik didalam hati.... "ikss-ikss.... anak siapa la ni.... siapa la mak bapak budak ni"

    ReplyDelete
  4. Shifu67,

    bETUL TU..

    Isk, anak sapa la yang berkepit dengan jantan tu?..

    Huh, anak sapalah yang merempit tengah-tengah malam ni?..

    Ish,.. anak sapa lah yang bla bla...

    Selalunye, gitulah kita..

    ReplyDelete
  5. tgk pada keadaan, sedikit2 tegur juga, pernah ler menegur orang. tapi orang tak nak menerima. orang kata saya berlagak baik tunjuk pandai, dan langsung memusuhi saya :(

    ReplyDelete
  6. Sabda Nabi yang maksudnya:

    "Sampaikanlah daripadaku, walaupun sebaris ayat.."

    Jadi, kita sampaikan apa yang kita mampu. Kalu tak suka, benci dalam hati adalah selemah-lemah iman...

    ReplyDelete
  7. Salam Cikgu, entri yang bagus dan dapat menyedarkan mereka yang mempunyai pandangan yang salah dalam hal tegur-menegur ini.

    Zaman saya kanak-kanak dahulu saya tak perlu tunggu emak atau bapa saya datang pukul apabila mandi sungai kerana jiran-jiran juga diberikan hak untuk memukul kanak-kanak kecil yang mandi sungai.

    Sekarang budaya begitu tak ada lagi. Jangan kata pukul, setakat tegur saja pun, melenting emak bapak dia.

    Budaya yang baik seharusnya dipupuk dan dikekalkan.

    ReplyDelete
  8. Puterabumi,

    Amalan tegur menegur dah semakin kurang dalam masyarakat.

    Semua nak dihempapkan di bahu cikgu.. Tumpo dibuatnyer...

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan