Sunday, November 22, 2009

Masyarakat India Memperkasakan Pendidikan, Melayu Masih Harap Bantuan?

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.


'Satu Keluarga , Satu Simpanan' Untuk Keluarga India (Mstaronline)
 
KUALA LUMPUR: Dengan lebih ramai pelajar memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan mereka tetapi tempat terhad di instituti pendidikan awam, MIC menggesa ibu bapa kaum India menyimpan wang untuk pelajaran anak-anaknya.
Presiden MIC Datuk Seri S.Samy Vellu mencadangkan Skim "Satu Keluarga, Satu Simpanan" bagi memastikan masa depan anak mereka terutamanya apabila mereka layak memasuki universiti tempatan atau berhasrat melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Beliau berkata melalui usaha MIC, Kooperasi Didik (Kop Didik) telah ditubuhkan yang kini mempunyai 34,220 anggota dengan pelaburan berjumlah RM5.7 juta untuk pendidikan anak-anak mereka.
"Minat di kalangan ibu bapa untuk menyimpan bagi keperluan pendidikan anak-anak mereka kian meningkat," katanya ketika merasmikan mesyuarat agung tahunan Kop Didik di sini hari ini.
Selain Kop Didik, dana Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED) yang dikenadalikan MIC telah mengeluarkan hampir RM90 juta pinjaman pelajaran dan geran, kata beliau.
Beliau berkata Kop Didik juga melancarkan Skim Penyimpanan Pendidikan Tinggi yang kini mempunyai 2,252 anggota berdaftar dengan pelaburan bernilai RM3.3 juta. Kop Didik juga mengambil perlindungan insuran dengan sebuah syarikat insuran tempatan bagi memastikan anak-anak mereka akan mendapat faedah.
"Kita (MIC) akan terus memberikan keutaman terhadap pendidikan dan penyimpanan untuk masa depan anak-anak kita," tambah Samy Vellu. BERNAMA

ULASAN SAYA:

Masyarakat India di Malaysia nampaknya semakin menyedari kepentingan menabung untuk pendidikan anak-anak. Pada awal 90-an, pemimpin yang sama menerima pandangan perwakilan MIC agar setiap keluarga India memastikan anak-anak mereka menjadi doktor. 

Pada awal 2000, ketika Melayu berbalah dan bertelingkah, ramai pelajar bangsa India dihantar ke Ukraine dan Russia untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Mereka juga turut dihantar ke Indonesia. Sekarang, jika kita ke hospital kerajaan, doktor-doktor kaum India yang masih muda bergaya dengan stetoskop  dan fail, memenuhi wad untuk menjalankan tugas merawat pesakit.

Persoalan bangsa tidak boleh dirujuk sebagai racisme, kerana bagi saya, sebagai orang Melayu-Muslim, kita sepatutnya mempunyai iltizam meningkatkan keupayaan bangsa, khususnya melalui pendidikan. 

Hari ini, kaum India melalui politik telah berjaya mengambil peluang ini, sedangkan orang Melayu menjadi jaguh gejala sosial. Fikirkan. 

No comments:

Post a Comment

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...