Thursday, December 31, 2009

"Allah" Kini Bukan Milik Eksklusif Orang Islam?

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Selama hidup saya, saya mengenali nama Allah sebagai Tuhan Yang satu-satunya, Tiada Tuhan Yang Disembah, Melainkan Dia. Tiada anak, tiada roh kudus atau konsep Trinity.

Selama saya membesar sebagai Muslim, saya tidak pernah mengetahui bahawa orang bukan Islam, khususnya penganut Kristian merujuk tuhan mereka sebagai Allah. Mungkin juga kerana 'kejahilan' saya tentang agama tersebut, sehinggalah satu lagu penyanyi Indonesia yang dikenali di Malaysia, iaitu Agnes Monica. Satu lagunya yang tak saya tahu tajuknya, merujuk Tuhan Kristian sebagai Allah.

Ia menimbulkan polemik dalam kalangan akhbar negara ini. Bagaimanapun isu itu tidak terhenti di situ sahaja. Rupanya, sejak sekian lama golongan pemuka Kristian negara ini, yang diterajui oleh paderi yang mempunyai hubungan rapat dengan Pertubuhan Kristian Sedunia berpusat di Rom, berusaha mendapatkan kebenaran kerajaan agar istilah "Allah" juga dianggap merujuk tuhan mereka.

Lalu, apa kesudahannya?

Mahkamah putuskan perkataan 'Allah' boleh digunakan Herald Catholic Weekly (Berita Harian online 31 Disember 2009)

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini, sebentar tadi memutuskan bahawa perkataan "Allah" boleh digunakan dalam penerbitan Herald Catholic Weekly.

Hakim Datuk Lau Bee La membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman oleh Gereja Katolik. Permohonan bagi semakan kehakiman berhubung penggunaan perkataan 'Allah' dalam penerbitan Herald Catholic Weekly itu dikemukakan oleh Ketua Paderi, Tan Sri Murphy Pakiam.

Pada 16 Februari lalu, Pakiam, sebagai penerbit akhbar berkenaan, mengemukakan permohonan baru bagi mendapatkan semakan semula penghakiman selepas permohonan serupa pada 2008 dianggap bersifat akademik berikutan tamatnya tempoh sah permit penerbitan itu pada 31 Disember 2008.


Dalam permohonan semakan kehakiman itu, Pakiam yang bertindak sebagai pemohon, menamakan Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia sebagai responden, pertama dan kedua.


Pakiam, antara lain menuntut perisytiharan bahawa keputusan responden pada 7 Januari 2009 yang melarang beliau menggunakan perkataan 'Allah' dalam He-rald Catholic Weekly adalah menyalahi undang-undang dan perkataan 'Allah' bukan eksklusif untuk kegunaan agama Islam saja. 


Ironisnya, keputusan mahkamah itu dibuat oleh seorang hakim bukan Islam, yang tentu sahaja jahil tentang agama Islam. Malam ini, sambutan perayaan tahun baru diadakan di seluruh negara, dengan konsert dan hiburan mendominasi ruang-ruang yang ada.


Jauh di sudut hati saya, saya sangat kecewa dengan apa yang berlaku, dan saya anggap mereka yang menyambut kedatangan tahun baru ini seolah-olah bagai meraikan kejayaan Ketua Paderi, Tan Sri Murphy Pakiam yang menang dalam rayuannya.

Lalu, di manakah kita sebenarnya? Mana dia jaguh-jaguh yang kononnya ingin mempertahankan Islam? Mahu berpeluk tubuh? Masih mahu bertolak ansur? Kerana terlalu bertoleransilah, agama dan hak kita semakin terhakis.

Allahuakbar! Allahuakbar! Moga orang Islam bersatu kembali demi agama kita.

3 comments:

  1. Salam kembali Bang Aji.

    Entahlah. Harussani pun senyaap jer.

    ReplyDelete
  2. mengapa beria-ria diaorang hendak nama Allah tu, mungkin ada maksud tersirat

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...