Tuesday, December 22, 2009

Gempar Lagi Pasal Enjin!

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

PUTRAJAYA: Kisah pelik berlaku lagi di Malaysia. Kali ini, dengan slogan "Enjin RM50 juta Boleh!" telah mengejutkan negara apabila sebuah enjin pesawat pemintas F-5E bernilai RM50 juta hilang sejak 2007.  Kes ini bagaimanapun menyebabkan beberapa pawang dan ahli silap mata turut hairan kerana 'kehilangan' enjin jet tersebut  tidak dapat dikesan awal. TUDM dalam kenyataan awalnya mengesahkan kehilangan enjin tersebut berlaku pada 2007 dan hanya disedari baru-baru ini setelah dibuat siasatan dalaman.

Seorang bomoh yang terkenal di pedalaman Pahang, En. Sengkuang bin Malaon, mengesahkan enjin tersebut dilarikan oleh orang bunian. Ketika diajukan soalan, beliau dengan menaruh keyakinan orang bunian telah mengambil enjin tersebut ketika waktu malam.
"Saya pernah melihat sekumpulan bunian cuba mencuri kepala kereta api di Stesen Kuala Lipis, tapi kerana saya ada di situ, mereka terus melarikan diri." katanya sambil mengurut-ngurutkan janggutnya. Beliau tidak mahu mengulas lanjut, sebaliknya mengambil sikap tunggu, lihat dan goyang kaki sahaja.

Seorang tabib Cina, Master Koo Thee Poo yang ditemui di Kepong, tidak menafikan kewujudan makhluk  asing yang sangat berkuasa sehingga membolehkan enjin pesawat tersebut hilang tanpa dapat dikesan pihak berkuasa.
"Ayya, gua talak yakin itu enjin ada lagi maa... Dia sulah pigi langit maa..."

Master Koo Thee Poo tidak yakin ini kes pertama dan terakhir. Beliau menjangkakan akan ada lagi enjin  bersaiz mega yang akan dirampas oleh makhluk asing tersebut. Dia menjangkakan enjin tersebut akan digunakan oleh makhluk asing untuk mengkaji kejuruteraan masyarakat bumi.
"Lu tengok aaa... Itu enjin kapal selam pun boleh hilang maa.. Lu tunggu la." katanya berbisik kepada wartawan sebelum mengakhiri perbualannya.

Presiden Gabungan Ahli Gilap Mata Sentul, En. Manadaki a/l Kupalabaran ketika ditemui mengesahkan perbuatan itu tidak dilakukan oleh ahli-ahlinya.

"Mana ada? Saya pun boleh hilangkan enjin kereta control saja, enjin kereta pun tabley buat lagi!" Ujarnya dalam telefon ketika dihubungi petang kelmarin. Beliau agak marah dengan dakwaan mengatakan ada ahlinya terlibat dalam kes kehilangan enjin bernilai RM50 juta itu.

"Saya ada cakap sama itu TUDM, itu enjin jet kena mandi bunga, belakang dia orang tarak percaya.. Sekarang, apa suda jadi?" katanya seakan-akan kesal dengan apa yang berlaku.

Seorang amah Indonesia yang enggan dikenali berkata, "Pak, saya bisa menghilangkan barang kecil di rumah majikan saya. Enggak pernah saya hilangkan enjin, Pak... Besar bangat itu." katanya sambil menjuihkan bibir.

Lanjutan kehilangan ini, beberapa pihak telah disiasat dan bakal diambil tindakan. Bagaimanapun, sehingga berita ini ditulis, sebuah lagi enjin jet jenis yang sama dikhuatiri telah dibawa ke Eropah dengan modus operandi yang sama.

Berita ini telah dibawa ke meja pengarang, tetapi di'reject' kerana tak cukup syarat. Hehehehe...



4 comments:

  1. hahahahha. kelakar gile cikgu haha.

    adoi ler. kot2 leh taruk enjin tu kat sya punya wira hehehe.

    ReplyDelete
  2. memang kelakar gila, aku nak gelak lagi ni ha ha ha

    ReplyDelete
  3. Salam Khairi,
    Saja nak sendal-sendal gusi. Harap-harap TUDM tak marah le..

    Iqbal,
    Suka? Pasti Iqbal senyum kan... Hehehe.. Moralnya jangan ambil barang tanpa izin...

    Anjang,
    Posting hang lagi banyak yang kelako. Aku selalu singgah dan senyum sengsorang..

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...