Saturday, December 12, 2009

Usia Hanyalah Angka..

Terima kasih kerana sudi membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

Ramai orang tidak selesa memberitahu orang lain tentang umurnya. Hakikatnya, usia bersifat relatif. Tua atau muda, ditentukan dengan siapa perbandingan itu dibuat.

Mudahnya begini; saya sudah tua jika dibandingkan dengan usia seorang remaja di bangku sekolah. Tetapi saya masih muda jika dibandingkan dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi, atau Tun Dr. Mahathir umpamanya.

Hidup berumahtangga, kadangkala ada 'syarat' agar lelaki yang ingin berumah tangga mesti tua 5-10 tahun daripada isteri. Perempuan pula akan dinasihatkan mencari pasangan hidup yang lebih berumur. Hakikatnya, usia hanyalah angka. 

Suami yang lebih tua, atau isteri yang lebih berusia, semuanya mempunyai kelebihan masing-masing. Ada beberapa penilaian yang boleh dilihat dari sudut positif and negatif. 

Sesetengah wanita beranggapan lelaki muda biasanya lebih cenderung mencari teman wanita untuk bersuka ria, tetapi lelaki tua inginkan hubungan serius kerana mereka lebih matang.

Wanita yang ingin lelaki tua dan berharta menjadi pasangan hidup kerana menyangka lelaki muda tidak romantik dan kurang memberi komitmen dalam perhubungan. Selain daripada itu wanita memilih lelaki berusia dan berharta sebagai pasangan hidup kerana mahu mencari kemewahan segera, dan ini juga tidak dapat dinafikan.

Sudut Positif:

  • Lelaki berusia lebih matang dalam membuat keputusan
  • Kewangan stabil
  • Pandai mengambil hati
  • Boleh membimbing isteri
  • Komitmen tinggi dalam perhubungan kekeluargaan
  • Lelaki berusia dikatakan mampu menguruskan rumah tangga serta mengawal emosi dan kerenah wanita muda

Negatif:
 
  • Wanita yang memilih lelaki tua sebagai suami berisiko mengalami kepincangan rumah tangga jika lelaki itu suami orang dan seterusnya mengalami perceraian.
  • Risiko si suami ditinggalkan: Isteri telah berjumpa teman lelaki yang menepati citarasa, Cinta hanya kerana harta, apabila suami tidak berharta maka lenyaplah cinta si isteri, telah mendapat sejumlah harta yang dimiliki untuk mampu berdikari.
  • Si Isteri mudah putus asa dalam menghadapi asam garam rumah dan liku hidup kerana telah mendapat kemewahan di permulaan alam perkahwinan


Mengambil dari kisah hidup Rasulullah, Isteri baginda yang pertama tidak terlalu muda malah lebih berusia.

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, engkau akan selamat".


Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kamu memandangnya kamu akan senang hati (gembira), apabila kamu perintah, ia patuh kepadamu, apabila kamu pergi, ia akan menjaga dirinya dan menjaga hartamu."


Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya.

P/S: JAIS menaikkan belanja  mas kahwin di Selangor daripada RM80 kepada RM300. Ia mendapat reaksi pelbagai daripada NGO dan lapisan masyarakat. Bagaimanapun, jumlah perceraian pasangan Islam tidak bergantung kepada nilai mas kahwin, sebaliknya faktor lain seperti kecurangan, kewangan dan keserasian yang mendominasi punca perceraian.

3 comments:

  1. betul tu
    alah letak jer mas kahwin RM300
    tapi last2 mas kahwin diorang ribu2 juga

    ReplyDelete
  2. masalahnya lelaki tua ni ramai yang will ada power tak berapa ada, tengok aje le... ha ha

    ReplyDelete
  3. Hans,

    Macam jual anak jer, kan?

    Anjang..

    Will ada, power takde? Dato' K takde power ke, Bro?

    Ada orang kata, duit juta-juta tapi kalau 'benda' mati, serupa orang miskin, malah lagi miskin la...

    Betoi ker?

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...