Sunday, November 15, 2009

Tetamu Allah Memeriahkan Mekah Al-Mukarramah

Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini. Saya amat menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini.

"Din, kak nak bagitau. Kak akan ke Mekah. Maafkanlah kalau kak ada buat dosa."  Ujar Cikgu Norhashimah Noordin, seorang guru yang banyak terlibat dalam aktiviti bahasa peringkat daerah dan negeri.


Ka'abah, semua Muslim wajib menyimpan hasrat ke sini

"Insya-Allah. Kak, saya juga mohon maaf kalau ada salah dan silap selama ini. Doakanlah saya juga dapat ke sana satu hari nanti." kata saya sebelum memutuskan talian.


Kak Shimah dan suaminya telah pun berangkat  23 Oktober lalu.  Saya doakan mereka dan tetamu Allah yang lain dapat mengerjakan haji yang mabrur.

Kata-katanya masih terngiang-ngiang di telinga. Saya bersungguh mengharapkan dia berdoa agar saya dapat ke sana satu hari nanti. Selalunya begitulah. Kata orang, berdoa di hadapan Kaabah maqbul.

Musim haji yang lalu, Cikgu Kadir dari Parit Buntar pergi ke Mekah, saya minta dia tolong doakan.

Tahun ini,lebih 23 ribu rakyat Malaysia yang layak dan sihat telah disenaraikan oleh Tabung Haji untuk menunaikan haji di Mekah. Saya suka membaca kisah tetamu Allah ini di Harian Metro. Ada yang mengumpul wang menjaja kecil-kecilan selama 20 tahun. Agaknya, keberkatan itulah yang mendorong mereka untuk mengerjakan haji di Mekah.

Saya dan isteri telahpun mendaftar dan giliran kami dijangka pada tahun 2020. Mungkin ketika itu, Malaysia sudahpun mencapai taraf negara maju seperti yang diimpikan pemimpin kita. Harapan saya, ketika itu saya dan isteri mempunyai kekuatan untuk mengerjakan ibadah haji.

Marilah kita berdoa, agar kita dapat menjadi tetamu Allah satu hari nanti.Insya-Allah.

3 comments:

  1. Mudah-mudahan kita semua akan dapat menziarahi rumah Allah di musim haji.

    ReplyDelete
  2. Insya-Allah. Kak pun mesti dah merancang, kan? Moga-moga dapat..

    ReplyDelete
  3. Airmata itu mengalir ketika memasuki Bandar Makkah. Masya Allah.

    ReplyDelete

Jejak yang ditinggalkan

MENJALA TALAPIA

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Agak lama juga saya tidak menjala ik...